Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rumpnisse
Min har rullat 34700 tror jag, eller om det var 35700.
Storservicen gjordes förra året på Volvoverkstad med kamrem och annat.

Nu flaggar den för dags för service. 3900kr för typ alla filter och motorolja. Nämner mjukvara så hoppas ju dom uppdaterar den och inte bara släcker meddelandet.

Jag tycker väl kanske inte att priser är så orimligt i sig.

Men tänker samtidigt att bilen har gjort sitt (den är iofs fin och utrustad), den har inget större värde om man försöker byta in den.
Troligen säljer man den privat och då bryr sig nog inte den sortens köpare om ifall man lämnat bilen på allmän verkstad, eller rentav självservad.

Vad hade ni gjort.
1) Lämnat till volvoverkstad.
2) Lämnat till annan verkstad.
3) köpt material och elektronik för att göra servicen själv.
Om du vet vad du gör -- serva själv. Om du inte får felkoder eller felmeddelande så torde din bil klara sig alldeles utmärkt utan mjukvaruuppdatering. Alla mina bilar har jag börjat serva själv när de blivit till åren.

Har du någon hum om vad som ska göras -- köp Haynes reparationsmanual och serva själv. Filter och motorolja är något som de flesta enkelt kan byta själv. Har du uppsikt på bromsar och annat så går det alldeles utmärkt att göra servicen själv.

På en bil så pass gammal och med de milen så tror jag att stämpel från märkesverkstad bidrar väldigt lite till värdet på bilen.
av oel
Beror väl på om du verkligen menar *alla* filter. Om servicen gäller olja, oljefilter och kupéfilter utöver alla kontrollpunkter, ja det hade jag gjort själv på en 06:a, alternativt lämnat den till någon som gjort jobbet billigare än 3900kr. Men det kanske skulle bytas bränslefilter och luftfilter med. Ett alternativ om du inte gillar att slabba med byte av olja och oljefilter kan ju vara att lämna bort just det. Sedan byter du kupéfilter på en kvart själv. Är det dags att byta luftfilter så tar det väl ytterligare tre minuter.

Och vad gäller mjukvara, nja det tror jag inte du behöver fundera så mycket på om du så sent som för ett år sedan fick eventuell senaste version. Du är nog uppgraderad så det räcker. :) Serviceindikatorn släcker du själv utan några elektroniska tillbehör.
Sant. Jag vet inte hur många filter det är i moderna bilar. :D

Satt precis och jämförde priser nu mot reservdelsbutikerna.

Bränslefilter: volvo: 566+208kr.. bildelsbutik: 387kr
Kupéfilter: volvo: 650kr.. bildelsbutik: (bosch) 350kr
Luftfiler: volvo: 354+208kr.. bildelsbutik: (bosch) 305kr
Mjukvaruhantering, folder, någon packning... 1900kr

Men dom nämner lite packningar också här och där, hoppas på sånt ingår om man köper egna filter.

Blir nyfiken på hur dom reagerar ifall jag gör det mesta själv men ber dom om bara mjukvaran och den biten.
Samtidigt är det ju inga stora summor man sparar heller på snåla så givetvis är det en bekvämlighetsfråga.
Tänker mig att jag är mån att få den bästa oljan i motorn men volvoverkstaden har väl bra saker antar jag.
/Såg nu svaret att jag inte behöver mer mjukvara eller teknik för nolla/
av oel
Ska du göra det själv så knallar du lättast in till Volvo och köper oljefilter där. Det kostar inte många tior mer än OEM-alternativen, lite mer än hundringen. Oljefiltret är av typ insatsfilter och det ligger med en O-ring i filterasken. Här har du första packningen. Sedan behöver du en ny bricka till oljepluggen, den säljs bara i par med oljeplugg och kostar väl en tjuga. Det var andra packningen. Volvo hjälper dig att få rätt grejor via ditt regnr.

Kupéfilter kan du med fördel köpa av OK fabrikat (Bosch, MANN m.fl) på nätet. Tänk bara på att köpa rätt kupéfilter, det finns med och utan aktivt kol beroende på din klimatanläggning. Det är olika storlek på dom och de monteras på olika ställen. Ta upp kvittot från förra servicen och kolla artikelnumret.

Luftfilter går också att spara en slant på att köpa på nätet och brukar vara väldigt lätt att byta.

Olja köper du på nätet det med. Köp Castrol av den typ som Volvo rekommenderar från någon Ebay-säljare i Tyskland eller England med högt betyg. Du får det levererat till dörren och det blir riktigt billigt. Den här köpte jag nyligen till en 140hk bi-fuel: http://www.ebay.com/itm/301446701235
av Andis
Helt klart en fråga på hur bra man är på att skruva samt intresserad av att skruva.

Som du säger bilen är ekonomiskt avskriven.

Jag brukar med skruva en hel del på min och serva och riktigt svåra saker brukar jag lämna in för. Som rengöring vevhusventilation visserligen tar man ut kylfläkt och annat börjar man ju komma åt sakerna men valde att lämna in den av bekvämlighet.

Brukar själv säga är man bara intresserad och snokar tillräckligt mycket kan man hitta dom här extra filtren som bara verkstan känner till samt dom där speciall service punkterna som är så viktiga för att den ska gå perfekt.

Som jag fick jag reda på att 2,5 T motorn har 2 inbyggda oljefilter i ventilkåpan som man byter genom att skruva loss vvt solinoiderna och byta dom.
Enligt Volvo mecken som tipsa mig om dom brukade han byta dom efter 18.000 mil. Sedan 36.000 mil. Byte dom på min vid senaste servicen enkla att byta mycket små filter som filtrerar extra till vvt enheterna.

Brukar själv spara all dokumentation för eventuell nästa köpare ska känna att bilen är perfekt utan för långa oljebyten intervaller eller liknade.

Program varan har jag dock inte uppdaterat så många gånger på min. Är det inget fenomen du stör dig på så tycker jag nog inte du behöver uppdatera varje service.
Även om det ibland blir uppdatering till det betydligt bättre.

Lycka till
Användarvisningsbild
av petkas
Lämnat till annan verkstad OM priset är det rätta,lämnade själv in min s60 -01 9700mil,hos den lokala okq8 verkstan(privat) och betalade 1800kr för byte av olja + samtliga filter,olja,bränsle o kupe+stämpel i boken,hade blivit några hundra lappar billigare om jag hade gjord jobbet själv.
Användarvisningsbild
av wissel
Göra det själv är det som för mig känns mest tryggt.
Men hittar du en verkstad där du får vara med vid servicen
och där dom inte påstår " Försäkringen för verkstaden gäller inte om du är med"
snacket så skulle jag kunna tänka mig att lämna in bilen av bekvämlighet.
Men med tanke på senaste verkstadsundersökningen så fuskade 100% av verkstäderna !!
Så en "servad" bil på auktoriserad verkstad är för mig en NEGATIV faktor.
Jag vill hellre köpa en självservad bil med bra dokumentation.
av LaRy
Jag är förvånad hur alla går på detta med programvaran. Det är inget Windows program I din dator, det är en bil. Den är inte utsatt för visrusangrepp som förändras. Programvaran slits inte, mekaniken är den samma. Går bilen bra, varför tro att du måste ändra programvara. Du ändrar väl inte programvara I din TV eller tvättmaskin för jämnan! Bilägare är tydligen lättlurade. Tror ni verkligen att det sitter människor på Volvo och utvecklar fantastiska förändringar I mjukvaran på en exempelvis 10 år gammal bil? Detta är inget annat än ett bondfångarknep, för att du skall återvända till Volvo -verkstaden i evighet.
Mitt råd, serva bilen rätt, byt olja, filter och stift. Håll koll på bromsar och läckage. Tumma aldrig på kvalitet och bytesintervaller.
av Yaniz
Andis skrev:
Som jag fick jag reda på att 2,5 T motorn har 2 inbyggda oljefilter i ventilkåpan som man byter genom att skruva loss vvt solinoiderna och byta dom.

Lycka till
Det där vete fan om det stämmer ... Kan någon volvomek bekräfta eller tillbakavisa påståendet?
Luktar avgaser i kupen

Börjar det bli svart i framkanten på mo[…]

Till TS,vad läser du av bilen med för […]

Kablar till tändspol

Volvo har original rep.kablar. Du köper konta[…]

Motor-center i nynäshamn tog 500kr för d[…]