Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Äger en S60 2,4 140hk, 2001, 28800mil.
Det händer ibland när jag ska stanna typ på ljussignalen då jag släpper gaspedalen och börjar bromsa så går tomgången ner till 700 varv och stannar där tills jag stannar helt sen går den upp i normal varvtal igen. Det händer inte så ofta men det är störande och kanske finns något som skulle kunna ses över??
Annan sak jag undrar är när jag gasar lätt eller hårt det spelar ingen roll så hör jag surande ljud och så fort jag släpper gaspedalen så slutar det. Har ingen turbo! Tänkte först att det kanske är bränslepump men det surar nånstans framme. I övrigt går bilen jättebra, inga konstigheter. Vad kan det vara?
Tackar för svar.
Jag hade problem innan med spjället, förr 1,5 år sedan! Varvtalet var ostabilt ner till 600 och upp till 1100. Tog bort spjället och såg att inuti var helt svart och den kunde inte stänga ordentligt. Rensade skiten och den såg ut som ny. Monterade tillbaka och motor var nyfödd 850rpm, stabilt. Men för 5-6 månader sen upptäckte jag surande ljud när jag gasar. Konstigt ljud men inte så hög.
Vandrande klimatanläggning

Gammal tråd. Men fick någon ordning p&[…]

Bra jobbat, värt att fira :-D

Elpriset

Den där jobbiga "kan" :oops: Men […]

Stefans 968

Håller på och rotar i radion, blir nog[…]