Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Loyden
Hej hej.
jag har fluktat en del på detta forumet när jag har haft problem men nu hittar jag inte det jag söker..
Det gäller vår S80 -03. Batteriet laddas ur på några dagar. Nu har jag mätt batteriet på tomgång. Då ligger det på 12,3v ungefär. Sätter jag på defroster, fläkt och stolsvärme så ligger det på 11,8v.

Igår när jag senast bytte batteri så ville den knappt gå på tomgång och gasade jag och släppte så dog den.
Skruvade bort laddningsregulatorn och har tänkt att byta den för jag tror kolen är dåliga.. Men hur vet man det? Hur korta kan dom vara? Finns det någon minimilängd?
av Loyden
Då laddar den ju. Men har inte mätt det. Har för korta ben :wink:
Nu vill jag mest veta hur konditionen på kolen är. Men får köpa nytt och prova har jag tänkt.
Är inte helt hemma på alla andra inställningar på multimetern heller :oops:
av GeBo
Du får kolla om generatorn får magnetiseringsström. Ta en bit järn och lägg an mot axeln. Känner du någon magnetism?
Vrid på tändningen. Nu ska magnetismen vara betydande. Om inte, byt kol. Förmodligen säljs kol och regulator i samma enhet.
av Loyden
Hur ska man få in den bit järn? Låter farligt.
Mina kol är 7 mm max utdragna. Hur långa är nya?
av rid54
Du har dålig laddning, det ska ladda bättre på tomgång skulle jag bedöma. Kolens längd är inte avgörande i sig själv, bara de når fram till släpringarna och gör bra kontakt. På bilden ser det ut som kolen har åkt ut en bra bit när regulatorn är lös, så då borde de vara OK, men håll regulatorn på plats och känn/titta hur det verkar med långden. Det finns ju annat med regulatorn som kan knasa än just kolen.
av GeBo
rid54 skrev:Kolens längd är inte avgörande i sig själv, bara de når fram till släpringarna och gör bra kontakt.
precis! och därmed magnetiseras rotorn. Men TS verkar inte hitta sin skiftnyckel. Men bara lugn, det går precis lika bra med en skruvmejsel :lol:

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]

@Nooy , Volvo har ju manualer om detta online, in[…]