Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Verkar finnas mycket duktigt folk här, så jag provar kasta ut en fråga.
Jag köpte en S60 2002 (tillv 2001) 170hk för en vecka sedan.
Efter 7 mils körning började varningslampor för ABS och antispinn lysa. (ABS och antispinn kopplas ur och fungerar ej då)
Nästkommande dag när jag startar bilen lyser dessa fortfarande, men även motorlampan (gul) tänds.
Drog ut och körde ca 8 mil med bilen, och efter det slocknade ABS/antispinn (både ABS och antispinn fungerade efter detta). Motorlampan kvarstod dock.
Dagen där på får jag "lampfel halvljus" när jag startar bilen, vilket försvinner efter ca 1 minut var på även motorlampan slocknar.

Efter detta har jag fått alla dessa lampor till och från, och när jag fick tillbaka motorlampan läste jag ut felkoder med OBDII -adapter och Torque -appen till android. Denna ger felkod på "vehicle speed sensor".

Har även slumpartade problem med färddatordisplayen. Texten försvinner ofta efter ca 10-15min körning, men själv bakgrundsbelysningen i displayen fungerar. Texten kan även börja hoppa i displayen för översta raden, och hamna för långt upp så att halva bokstäverna försvinner. En gång har även hela ytan i alla "fyrkanter" för bokstäverna i displayen börjat lysa starkt gult (samma färg som själv bokstaven normalt). När texten försvinner kan man vrida på färddatorratten och växla mellan lägena (går att vrida 3-4 gånger innan den slockar på själva avstängningsläget)

Bilen har även varit svårstartad vid två tillfällen. Inte så att den varit "seg", som vid dåligt batteri - utan att den gått på startmotorn typ 4 sekunder innan den hoppat igång.

Antar att detta är en rätt svår fråga, men någon som har något tips på vad man kan testa? :)
Stort tack på förhand!

/Z
Att abs lyser är troligen abs givare eller krans. vanligt fel.. Lättast att felsöka med vida. Då får du veta vilken av .

Att instrument brädan (dim) krånglar är super vanligt på dessa årsmodell. Du kan mätartavlorna slocknar, hacka mm sök på dim fel

Men lättast e ju som sagt att felsöka först. Bor du i närheten av Skövde kan jag hjälpa dig.
Bor 6mil norr om Stockholm, så det blir lite långt men tack så hemskt mycket för erbjudandet !!

Om det är ett DIM-relaterat fel, pratar vi troligen om byte av styrenhet och en kostnad på typ 10k eller?
Skapligt trist att behöva lägga ner det när man köpt bilen för 30k för en vecka sedan..

Efter att bilen kördes 8 mil funkade den bra i stort sett en hel dag (typ 4st start/stop)
Jag tror att bilen har stått ganska länge innan jag köpte den. Finns det någon chans att det kan ha med batteriet att göra?
Jag håller på och laddar batteriet nu och ska testa.

Hur är det med på den här modellen vad gäller ABS -givare, går det att komma åt nån sladd att dra isär för att mäta motstånd på givaren i julhjuset? (genom att bara behöva demontera hjulet?)
Laddade batteriet typ 6 timmar. Visserligen med en rätt gammal, konstig laddare. Hade någon form av A-mätare som gick upp till 7 när jag började ladda. Fick instruktioner om att ju lägre mätaren var, desto mer kräm var det i batteriet. Slutade på typ ca 2-2,5 A när jag slutade ladda.

När jag satte tillbaka batteriet i bilen och startade lyste fortfarande ABS -lampan, men inte antispinn -lampan som oftast lyst tidigare. Hade dock inget meddelande i färddatorn, men jag har upplevt att det brukar komma när jag kört några meter.

Mätte med multimeter på batteriet, med följande resultat;
Bilen avstängd med batteriet påkopplat och innerbelysning tänd -> 12,34
Bilen igång på tomgång direkt efter start -> 14,5
Väntade typ 10min och varvade upp bilen lite -> 14,3
När bilen var igång dippade volttalet ner till runt 13,6 lite då och då

Åkte iväg med bilen, och efter typ 50 meter slocknade ABS -lampan, så nu är det för tillfället problemfritt.
Antar att svaret är nej, men kan halvtrasiga/glappande lampor orsaka andra konstiga, elektronikrelaterade fel?
Har noterat ett positionsljus bak och skyltbelysning som inte lyser ibland, men som hoppar igång när man smäller igen bakluckan..
En fråga direkt:
Eftersom du "nyss" köpt den...Hade säljaren eller du kanske gjort rent motorn med högtryck eller slang för att den skall "se finare" ut.
Varför jag frågar är att du har kontakter för ABS till höger och vänster framhjul som du kan rengöra och kolla direkt.

Du ser dem om du öppnar huven och står vid grillen och tittar på vänster o höger mot torpedväggen.
Där brukar det glappa om man gör rent motorn fel ( tex bara öser på med högtryck ) Koppla isär och rengör.

Sen om den stått stilla ute länge innan du köpte den så kanske den behöver torka upp o gås igenom lite kontakter.
Angående "efter typ 50 meter så slocknade ABS" : om du inte nollställt ABS med VIDA tex .. och ABS är OK just då...så gör den det själv över 30 kilometer eller nåt.
Hej.

Kommer följa denna tråd noga då bilen jag köpte är likadan...

Inga fel eller varningslampor när vi tog provtur på någon mil.
Men på vägen hem började ABS lysa men slocknade när man startade
om bilen.
Var så i någon vecka men sen blev den sämre. Nu är det nåt skrapande
pulserande ljud som verkar komma från vänster fram.
Slutar dock när jag stänger av STC...

Inte hunnit / orkat kontrollera batteriet än...

Även motorlampan lyste och slockade i början men lyser konstant nu.

Om du inte har hunnit läsa ang DiM och mätarna så verkar det vara lödfel.
Finns firmor som lagar det för ca 2500kr.

Fungerar dina blinkers och helljus symboler i instrumentpanelen ?

Lycka till med bilen, är härlig bil att äga annars ! :)
/R
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]