- ons 11 okt 2006, 00:50
Jag har nyligen blivit ägare till en V70 2002 och nu när morgnarna börjar bli kalla så har jag upptäckt att värmen i förarstolen inte funkar. Snabb felsökning igårkväll i mörkret gav:
- säkringen är hel (har för mig att det var nr 7 i säkringscentralen i änden på instrumentbrädan)
- indikeringen i Av/På-knappen funkar för båda värmestegen
- i höger stol fungerar värmen normalt
Krälade ner på golvet och såg en himlans massa pryttlar under stolen, bl a
- 2 okontakterade kontaktstycken på en metallkonsol
- en skum orange sladd (airbag-kablage? CANBus-kablage?)
- en lite större "blackbox" i framkant under stolen med anslutna sladdar
- ett kontaktstycke längre bak under stolen som hängde i sladdarna även fast den såg ut att ha hål för uppfästning
- ett kexchokladpapper och en barnbok (kanske irrelevant i detta fall)
Vad är nästa åtgärd i felsökningen? Jag skulle ju vilja mäta att spänningen kommer fram till ett kontaktstycke under stolen när jag trycker på knappen. Även kanske mäta upp stols- och ryggstödsslingornas resistans. Är det nån som gjort detta som kan komma med råd? Finns det några typfel?
- säkringen är hel (har för mig att det var nr 7 i säkringscentralen i änden på instrumentbrädan)
- indikeringen i Av/På-knappen funkar för båda värmestegen
- i höger stol fungerar värmen normalt
Krälade ner på golvet och såg en himlans massa pryttlar under stolen, bl a
- 2 okontakterade kontaktstycken på en metallkonsol
- en skum orange sladd (airbag-kablage? CANBus-kablage?)
- en lite större "blackbox" i framkant under stolen med anslutna sladdar
- ett kontaktstycke längre bak under stolen som hängde i sladdarna även fast den såg ut att ha hål för uppfästning
- ett kexchokladpapper och en barnbok (kanske irrelevant i detta fall)
Vad är nästa åtgärd i felsökningen? Jag skulle ju vilja mäta att spänningen kommer fram till ett kontaktstycke under stolen när jag trycker på knappen. Även kanske mäta upp stols- och ryggstödsslingornas resistans. Är det nån som gjort detta som kan komma med råd? Finns det några typfel?
V70 D4 Dynamic Edition 2013.

- By JHg