Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av turbomart
Jag har nyligen blivit ägare till en V70 2002 och nu när morgnarna börjar bli kalla så har jag upptäckt att värmen i förarstolen inte funkar. Snabb felsökning igårkväll i mörkret gav:
- säkringen är hel (har för mig att det var nr 7 i säkringscentralen i änden på instrumentbrädan)
- indikeringen i Av/På-knappen funkar för båda värmestegen
- i höger stol fungerar värmen normalt

Krälade ner på golvet och såg en himlans massa pryttlar under stolen, bl a
- 2 okontakterade kontaktstycken på en metallkonsol
- en skum orange sladd (airbag-kablage? CANBus-kablage?)
- en lite större "blackbox" i framkant under stolen med anslutna sladdar
- ett kontaktstycke längre bak under stolen som hängde i sladdarna även fast den såg ut att ha hål för uppfästning
- ett kexchokladpapper och en barnbok (kanske irrelevant i detta fall)

Vad är nästa åtgärd i felsökningen? Jag skulle ju vilja mäta att spänningen kommer fram till ett kontaktstycke under stolen när jag trycker på knappen. Även kanske mäta upp stols- och ryggstödsslingornas resistans. Är det nån som gjort detta som kan komma med råd? Finns det några typfel?
Användarvisningsbild
av Loner
Lite förvirrad, menar du en MY02 eller en MY03?

MY02 US-version
Bild

MY03 US-version
Bild

/L
Användarvisningsbild
av Loner
Du skrev V70 2002 och i ämnet stod det V70 03, jaja
Hjälper bilderna dig nått?

/L
Användarvisningsbild
av _Rick_
Om ni skall ohmmäta värmeslingorna. Ohm mät för allt i världen inte sidoairbagen. För då lär den lösa ut. Och då blir det riktigt dyrt och krångligt...
av turbomart
Tackar för ritningen. Jag hoppas att US-modellen är samma som den svenska. Om du råkar snubbla över en scanner så får du jättegärna scanna den där andra ritningen du hade, V70 -02 svensk version.

Om den hjälper mig... Tja, jag kan ju se att:
- 9/16 och 9/18 är värmeslingorna.
- 7/110 måste vara ett temperaturberoende motstånd för termostatregleringen.
- 11C/7 och 11C/8 måste vara säkringarna. Då vet jag även vilken av 9/12 och 9/13 som är höger resp vänster stol.
- betäckningarna inuti 9/12, t ex A:4, det borde väl vara adressen på stiftet i kontakten.

Det jag inte riktigt greppar är:
- jag antar att 4/56, CEM, betyder nåt i stil med CentralElectronicModule (analogt med REM som jag läst om tidigare på forumet). Men var sitter den? Och varför behöver det gå en signal till rumprosten från den?
- är 9/12 (och 9/13) den "blackbox" som jag hittade i framkant under stolen?
- vad är 31/66 och (längst ner på ritningen)? är det knapparna för av/på? Isf kanske 53/500 är indikeringen i knappen? Eller är det helt enkelt en jordanslutning?
Isåfall skulle det förklara att av/på-knappens order kommer från CEM på stift A:2 till 9/12. Men vad är isåfall 53/500?
Vad är 54/24? är det bara en kontakt nånstans? Betyder siffran i rutan (3) något vettigt?

_Rick_: borde inte "säkerhetssystemens" sladdar utmärka sig på nåt speciell vis? Kan de verkligen vara anslutna i samma kontaktstycken som vanliga funktioner?

Tack för all hjälp så här långt. :-)-)

Nu är det upp till mig att åla in under stolen igen med FLUKE:n.
Om jag inte återkommer med mer frågor så återkommmer jag med ett stort glädjetjut å nygrillad rumpa! Någonting säger mig att det blir det tidigare... :???:
av turbomart
Nu har jag lagt ytterligare 2 timmar krälandes nere på golvet i ficklampans sken...

Hittade mycket intessant faktiskt. Det viktigaste: tydlig varmgång i mellan kabelsko och stift C2 (se ritning. sladd till värmeslingan i dynan). Smält plast. Stiftet är en smula vridet. Bilder kommer om intresse finnes.

Förhoppningsvis är inte elektroniken stekt i 9/12 (se ritning ovan).

Det som jag trodde var en elektronikmodul i framkant på stolens underrede, var bara en kontaktenhet (54/24 på ritningen), gränsen mellan bilens och stolens kablage. Där delas härvan från bilen upp i 3 kontakter. 2 till airbag och en till stolsvärme.

Det som jag trodde var en kontaktenhet i bakant på underredet var faktiskt en elektronikmodul (den vita rutan i 9/12 på ritningen).

Airbagsladdarna är kraftigare och har orange färg. Dessutom är de märkta med Autoliv-etiketter. Så man behöver inte vara rädd att förväxla dem (så länge man är läskunnig och har färgseende...) med värmesladdarna.

Mätte upp värmeslingorna och termistorerna:
Vänster, förare:
Dyna, C1-C2: 0,5 Ohm
Rygg, B1-B4: 1,0 Ohm
Termistor: 9,21 KOhm

Höger, passagerare
Dyna, C1-C2: 0,5-0,6 Ohm
Rygg, B1-B4: 0,9 Ohm
Termistor: 9,38 KOhm

Yttertemp ca 10grC

Var inne på Helmia i Karlstad i morse. Förs in på 5 Direkt. Möts av en piercad slyngel i receptionen som hänger djupt på armbågarna och pratar i (förmodat privat) mobiltelefon. Efter en stund ringer hans jobbtel och han tvingas byta telefon. Sen får han tid med mig men hänvisar till stora verkstan och nån som pysslar med el.

Knallar upp till stora verkstan. Får tag på en mycket trevlig man. Har tid så vi gaggar om allt möjligt bilrelaterat. Det slutar med att jag får (alltså gratis!) några kabelskor och några bra råd. Måste gå tillbaka med lite kaffebröd till honom. Har även elektronikmodulen strykt med så blir det dyrt. Över 1000 spänn trodde han.

Så ikväll blir det mer mek.

Återkommer i ärendet. Kanske skulle lägga upp en liten beskrivning om elen till värmestolarna på forumet. Var gör jag det? Finns intresse för det?
Användarvisningsbild
av Loner
turbomart skrev: Återkommer i ärendet. Kanske skulle lägga upp en liten beskrivning om elen till värmestolarna på forumet. Var gör jag det? Finns intresse för det?
Du kan posta en egen tråd här i forumet, så flyttar nån av oss moderatorer den till Tips & Trix.

/L
av Marbas
Jag har eventuellt samma problem med min stolsvärme som du (den fungerar inte) och har följt tråden med intresse... Lägg gärna upp så mycket info du kan.

/Marbas
av turbomart
Nu har jag fått igång rumprosten! (B)
Som jag tidigare nämnt var det varmgång i stiftet C2. Normalt sett så kan du ta ur kabelskon ur kontakten. I mitt fall så hade den smälta plasten förevigt förenat kabelsko och kontakt och även på något konstigt sätt gjort så att förbindelsen mellan stiftet och kabelskon bröts. Kontakten hade även smält ihop litegrann med elektronikboxen.

Några slutsatser och riktvärden:

Följande gäller om du ej har elstolar. Har du det så lär du ha en massa fler sladdar och elektronikjox under stolarna.

En kabelhärva kommer upp ur golvet under stolen. Den delas upp på en kontaktlist till 3 kontakter (54/24). Två av dessa går till Airbag och bälteslås. Airbagsladdarna är orange och grövre samt har autolivetiketter.

Den tredje kontakten är till rumprosten och går från kontaktstycket till en liten elektronikbox (9/12) brevid/lite bakom kontaktstycket. Den innehåller 3 sladdar. Plus (röd), minus (svart) och signalen från Av/På-knappen (gul). Från denna elektronikbox går det även ut 2 kontakter. En med 2 sladdar C:1 och C:2, brun och svart. De är till dynans element. Den andra sladden har 4 sladdar. B:1 och B:4 (brun och grå) är ryggstödets element. B:2 och B:3 (båda gula) är termistorn, alltså den som känner av hur varmt ryggstödet är.

Stolsvärmen startar inte förrän motorn är startad (laddning sker).
Dynan och ryggstödets element måste vara seriekopplade. Oavsett om du kör på Läge I eller II så styrs ca 8,6V till ryggstödet och ca 4,2V till dynan i pulser som är långa i början men kortare varefter stolen värms upp. Det förklarar att både dyna och ryggstöd förblev kalla även fast jag bara hade avbrott i dynans elementkrets.

Termistorn:
ca 9,3kOhm vid 10 gr omgivande temp.
Vid uppvärmt säte (elvärme, ej suttit i det) ca 5kOhm och ökande varefter stolen svalnar.

Jag klippte bort min smälta kontakt och ersatte den med de kabeldojjor jag fick av VOLVO-mecken. Han tyckte de flatstiften var bättre än de som satt original. Nackdelen var att jag ej kunde återanvända själva plastkontakten. Därmed fick jag ej någon vettig dragavlastning.

Men, som sagt. Nu funkar det. Jag har lite bilder, men ej på publik server, så jag kan ej lägga upp dem här.

OBS :!: Detta är ingen instruktion eller nåt "facit". Jag tar ej något ansvar om du eldar upp dig själv eller din bil.

Om nån moderator vill så kan denna tråd/detta inlägg flyttas till TrixÅTips.

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]