Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Paulo77
Köpte en V70 2002 2,4 AWD i höstas (första ägda bilen) å har en fråga om åtgång av motorlja. Det första jag gjorde när jag köpte bilen var bla ett oljebyte. Sen dess, i princip hela hösten har oljeförbrukningen varit lila med noll. Kanske fått fylla på ca halvliter hela höstsäsongen. Men nu när det är vinter har jag fått fylla på ca 1 liter under loppet av ca 4-6 veckor. Är det normalt att det skiftar så pass? Är det att motorn måste anstränga sig mer under kallstarter osv?

Kan tilläggas att jag har motorvärmare på samt att besiktningen som gjordes för några veckor sen å vid servicen hos Bilia under november månad visade på en mycket nogran skött bil. .... Så åtminstone då har inga läckande slangar upptäckts...

Tankar?
Användarvisningsbild
av milktrucker
mil?
av Jonas_latt
Ryker det mycket vid start och när du gasar på?

Byter olja två gånger om året på min och under tiden fyller jag aldrig på något..
av Paulo77
23 000 mil. Går perfekt, ryker inte, bytte olja i september (Castrol EDGE 0W - 40 TI fst). Enligt både Bilia servicen från oktober å från besiktningen i december (där gjordes även en utökad e-besiktning så hade bilen inga anmärkningar eller fel. Ser inte heller att det skulle läcka nånstans.
Användarvisningsbild
av wissel
Men enligt instruktionsboken bör du väl köra på ACEA A3, B3. 5-40 ??
:???:
På min byter jag varje 1000 mil utan påfyllning.
Kör på oljan du ser ovan. Biltema (Statoil).
av Jonas_latt
Just därför jag undrade om det rök. Om man tex har turbo och den börjar ge upp så kan oljan pressa ut från turbon i avgassystem. Detta innebär att det inte läcker någon synlig olja.
Men du upplevde inte att den rök och då är det troligen inte detta
av Paulo77
Wissel: jo enligt instruktionsboken ska jag ha A3/B3 5W-40 men enligt oljemagasinet å Castrols hemsida ska detta vara den bästa för bilen. Vem ska man lita på?

Jonas: nu ser jag ju inte så där hemskt mycket bak när jag startar bilen. Är inte så uppmärksam av mig men du menar väl rök från avgasröret? .... Har inte sett nått jätte bolm av rök men kanske ska ta mig nån extra titt då? Dock tycker jag allt verkar normalt..
av Andis
Säger som wissel byt till A3/B4 5w-40

Inte ovanligt att det går åt olja med dessa nya A5/B5 oljor speciellt på en motor som inte var tänkt för den från början kan till och med vara skadligt enligt instruktioner på dessa oljor om man läser noga.

Sen är dom ju otroligt dyra jämfört med A3/B4 oljor. Som enligt tekniker jag prata med har en högre säkerhetsmarginal på smörjförmågan men något mindre bränslebesparande egenskaper.

Min 04 drog oxå olja som attan på A5/B5 när det hälses i på en service en gång. Kör 5w-40 A3/B4 nu drar ca 1 luter på 1000 mil då.
Användarvisningsbild
av milktrucker
bilen går på 0W-40 utan problem, den har bara lägre viskositet när den är kall. Den lämpar sig för -30*C, 5W-40 är för -25*C.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]