Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hasse123
Vi har en tid haft meddelandet "Motorsystem serv. erfordras" utam att det gick att se några felkoder. Gul varningstriangel.
Motorn har gått normalt. Nu har nya meddelanden tillkommit, och bilen går inte som den ska.
Det står "Motorsystem serv. snarast" och "Motorprestanda nedsatt". Varningstriangeln är fortfarande gul och det syns fortfarande inga felkoder med Torque och ELM327. När man växlar upp så dröjer det lite innan man får något vridmoment på nästa växel. Vid jämn hastighet känns den ungefär som vanligt.

Jag tittade på värdet för "Mass air flow" och det ligger på ca 3 g/s vid tomgång och går upp mot 20 g/s om jag varvar till 4000 rpm när bilen står stilla. Är det normalt? Med tanke på att max anges till ca 600 g/s så känns det lågt. Hur mycket ska det påverkas av motorns last?
Användarvisningsbild
av wissel
Ja du har en felkodsläsare som inte är kompatibel med din bil. Detta gör det svårare förstås. Om du får fram volvospecifika koder så blir det lättare att få reda på vad som strular..Gott nytt år.
Ok, jag har nu beställt en DICE-kopia + VIDA 2014A från Kina, men det tar några veckor innan den kommer.
I väntan på det har jag använt min ELM327 på en fungerande V70-02 med samma motor, och jämfört.
Båda visar ungefär samma på MAF, ca 5-6 g/s vid tomgång. vet ej varför min bil låg på ca 3 g/s förra gången jag kollade, men då var motorn ordentligt uppvärmd. Just nu misstänker jag i alla fall inte MAF-sensorn.

Den mest intressanta skillnaden mot den fungerande bilen var "O2 Volts Bank 1 sensor 1", visas som "O2 1x1".
Den fungerande bilen visar 0.1V och min bil visar bara ett streck. Vad betyder det?
Användarvisningsbild
av wissel
Skulle ju kunna vara Förvärmningen på den övre/främre Lamdasonden.
Vanligaste felen är att just förvärmningen är kortsluten.
av andy78
wissel skrev:Ja du har en felkodsläsare som inte är kompatibel med din bil. Detta gör det svårare förstås. Om du får fram volvospecifika koder så blir det lättare att få reda på vad som strular..Gott nytt år.
Visst är Elm 327 kompatibel i allra högsta grad då det är OBD2 som är standard och täcker motorstyrningen, men är det en felkod som ligger utanför detta och är bilspecifik så erhåller man förståss inga koder.
Ska bli intressant att höra vad felet var då jag skulle kika på en liknande bil.
Det var besvärligt att få VIDA att fungera på 64-bitars Windows 7. Man måste ha exakt rätt version av Internet Explorer, dotnet, Java etc. Eftersom bilen har gått att använda har min Kina-DICE blivit liggande tills nu. Jag hittade en virtuell PC för VMWare player, med Windows XP sp3 och exakt rätt versioner av allting, och dessutom VIDA 2012B installerad. Det var bara att köra igång den virtuella maskinen och starta VIDA. Det funkade direkt!

Här kommer de viktigaste felkoderna:
Rödmarkerade:
ECM-510F Vehicle speed signal (VSS) - Faulty signal
ECM-930C Clutch position sensor - Faulty signal
ECM-9A0A Vehicle behaviour - Drivability problems

Gulmarkerad:
ECM-201A Thermostat - Faulty signal

Jag tar tacksamt emot tips på lämpliga åtgärder.
Jag är helt ny på VIDA. Det kanske går att få fram fler detaljer om felen.
Användarvisningsbild
av Jazzy
Hasse123 skrev:Det var besvärligt att få VIDA att fungera på 64-bitars Windows 7. Man måste ha exakt rätt version av Internet Explorer, dotnet, Java etc. Eftersom bilen har gått att använda har min Kina-DICE blivit liggande tills nu. Jag hittade en virtuell PC för VMWare player, med Windows XP sp3 och exakt rätt versioner av allting, och dessutom VIDA 2012B installerad. Det var bara att köra igång den virtuella maskinen och starta VIDA. Det funkade direkt!

Här kommer de viktigaste felkoderna:
Rödmarkerade:
ECM-510F Vehicle speed signal (VSS) - Faulty signal
ECM-930C Clutch position sensor - Faulty signal
ECM-9A0A Vehicle behaviour - Drivability problems

Gulmarkerad:
ECM-201A Thermostat - Faulty signal

Jag tar tacksamt emot tips på lämpliga åtgärder.
Jag är helt ny på VIDA. Det kanske går att få fram fler detaljer om felen.
Om du dubbelklickar på den färgmarkerade "ikonen" framför felkoden, så öppnas ett dokument med med utförlig beskrivning av ev. fel för just den felkoden. För övrigt kan du se om du får tag på Vida 2014D som inte är lika kinkig att installera i Win 7 64-bit ver.
Hej! Precis vad du beskriver i första inlägget har jag råkat ut för på min s80-01, 140h för 4-5 år sedan. Detta hände mig 150 mil ner i europa. Men bilen gick och jag åkte hem sedan som planerat. Gav en tid till "forskning" på internet och köpte nån usb-kod läsare/släckare (avg 4000 ?!?!?) som indikerade på lmm -fel. Hatar att behöva köpa en ny lmm för 2300 kr (om jag inte minns fel?!) Efter mer undersökning visade sig att på nåt amerikanskt volvo-forum, där skrev de om "maf-spray" som CRC tillverkade (de som har 5.56) som sedan visade sig vara elektronikspray! Köpte en flaska på Biltema för kanske 59-69 kr, åkte hem o sprutade rent lmm med detta och blåste försiktigt med tryckluft. Upprepade ett par ggr... Och vips, bilen gick som ny, koder släckta och går fortfarande som ny :)
*har skrivit om detta i en annan tråd här*
Kan ju vara värt att sniktesta då det ej kostar några stora pengar...
av andy78
Det är viktigt att man använder rätt spray, annars lämnar det rester på filmen i lmm och bränner fast, det är en tunn film som det kan uppstå smuts på, några lätta dushar brukar bara krävas.
Ett tips är att låta motorlampan vara tänd om den indikerat har man löst problemet så kommer den att släckas själv, man vet då att man har löst problemet.
Sen raderar man den historiska felkoden.
Luktar avgaser i kupen

Börjar det bli svart i framkanten på mo[…]

Till TS,vad läser du av bilen med för […]

Kablar till tändspol

Volvo har original rep.kablar. Du köper konta[…]

Motor-center i nynäshamn tog 500kr för d[…]