Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en ny fråga vad gäller motorvärmare.

Har en V70N 2002 import från Tyskland. I Sverige har man säkerligen installerat motorvärmare, vet inte vilket men kan väl gissa att det är blockvärmare. Hur ser man egentligen vad man har? Är blåbär vad gäller detta.

Om man nu har en kass blockvärmare (kass för i alla trådar verkar man dissa s.k. blockvärmare totalt). Är det lätt att byta till en annan typ av motorvärmare å vilken bör man satsa på? Vad är skillnaden mellan alla dessa olika typer av värmare? Är inne på http://www.laitis.se/bil-1/varmare-calix.html?p=3 å där finns slangvärmare, kontaktvärmare, termostatvärmare, tankvärmare etc. Vilken är bäst? Vill inte använda bensinen utan ta från eluttaget. God fortsättning annars!
Blockvärmare är väl bra eftersom det är en doppvärmare instucken i motorblocket så att motorn i princip värms inifrån. Däremot tycker jag slangvärmare får mycket kritik och senast igår skrev någon om kontaktvärmare (tror jag, någonting man monterade utanpå men med mycket spillvärme till följd).

Absolut bäst uppvärmning ger nog bränslevärmare dock, men det kanske bara är ett intryck jag fått för att rutorna blir isfria så väldigt snabbt.
Schmoyoho skrev:Blockvärmare är väl bra eftersom det är en doppvärmare instucken i motorblocket så att motorn i princip värms inifrån. Däremot tycker jag slangvärmare får mycket kritik och senast igår skrev någon om kontaktvärmare (tror jag, någonting man monterade utanpå men med mycket spillvärme till följd).

Absolut bäst uppvärmning ger nog bränslevärmare dock, men det kanske bara är ett intryck jag fått för att rutorna blir isfria så väldigt snabbt.
Re: Slangvärmare kontra blockvärmare
Inläggav ByTheWay tis 18 nov 2008, 19:52

Den "blockvärmare" som kom i "volvopaketet" är en kontaktvärmare som monteras utanpå blocket och alltså ej genom någon frostplugg. Slangvärmaren inköptes från Mekonomen. Enligt Calix är det bara för Volvo man tillverkar denna blockvärmare (och man får väl anta att det är Volvo som av någon anledning inte vill tillhandahålla slangvärmare).

Det var därför jag undrade om någon kände till om det fanns någon speciell anledning till detta.

Om man köper hela Calix-paketet till en XC 70 från Mekonomen så är det en slangvärmare i paketet. Förmodar att de inte skulle sälja denna om den var helt kass.
Ovan är citerat från en annan tråd.

Tydligen ska Volvos egna blockvärmare (Calix) sitta utanpå blocket å inte i frostskyddet vilket ger mycket sämre värmande egenskaper. Så frågan är om man enkelt kan byta ut en sådan blockvärmare som jag nog har då jag har Calix motorvärmare i en Volvo. Dock är den nog ditmonterad i efterhand då det är en import från Belgien, via Tyskland till Sverige så har jag tur är det en motorvärmare av bättre variant.
Det finns mycket oklarheter i det här ämnet. Definitioner bl.a. Blockvärmare var förr den vanliga benämningen på det vi ofta numera säger om insticksvärmare. Man sa så för att dom stacks in i motorblocket i någon lämplig del som gick att öppna. Motsatsen var slangvärmare, som har funnits av två typer lika länge som insticksvärmarna. Dom monterades på en av motorns kylvattenslangar och värmde vattnet den vägen. Att jag säger två typer beror på att den ena typen monterades på den undre kylarslangen och det fanns liksom inga andra alternativ till den placeringen. Den andra typen av slangvärmare går att montera i princip var som helst där det finns en slang som leder kylarvatten, t.ex på vägen till eller ifrån värmeelementet i kupén. Kan vara på andra ställen också.
Detta fungerade i många år på Volvos rödblockare (B16 B18 B20 B30 B21 B23 m.fl) När vitmotorerna kom, aluminiummotorerna, var det som om "någon konstruktör hade blivit väckt en söndagsmorgon och fått beskedet: Det finns ju ingen plats för motorvärmare!" Man hade alltså konstruerat en helt ny revolutionerande motor med massor av fina egenskaper (t.om provat den som flygmotor) men snålat på storleken på kylkanalerna så att någon motorvärmare inte fick plats! Då blev denna anliggningsvärmare som en i all hast nödkonstruerad lösning som dock visade sig vara ganska dålig. Mycket av värmen strålade åt fel håll och en hel del av värmen "stoppades på vägen" för att det var för dålig anliggning.
Det har skrivits att det numera finns någon form av insticksvärmare till vitmotorerna, men det lär bara vara vissa årsmodeller. (Ni som är spekulanter på detta eller vet mer, kolla upp hur det ligger till och meddela gärna här på forumet)
I dag finns det slangvärmare som är effektiva. T.o.m med inbyggda cirkulationspumpar vilket ger den effekten att varmvattnet "tvingas" runt i hela systemet. Förr var det bara en självcirkulation som en följd av temperaturskillnaden och den var i sammanhanget mycket måttlig. Från början ansågs insticksvärmaren överlägsen, men med dom nya slangvärmarna med pump så blir det i vissa fall en hård kamp om "tätplatsen". Man kan väl tillägga att alla motorvärmare är bättre än ingenting! Sedan vilken typ det är blir en annan fråga.
Skulle man ha en fungerade slangvärmare utan pump, så finns det lösa pumpar att köpa och montera för den som är händig. Den pumpen som normalt hör till 091B-bränslevärmaren är en lös enhet och säljs separat. Lite varierande priser, men mellan 1500 - 2000 kr. Säg till så berättar vi mer.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Intressant läsning. Tack. Om man nu då har en sådan blockvärmare av sämre typ är det då enkelt att byta till en bättre sort? Har en V70N 2002. Hur ser man vilken typ man har idag? Måste man lyfta bilen eller kan man se sånt genom att lyfta på motorhuven?
De flesta nya bilar som förses med elvärmare får typen slangvärmare. Antar att det har med priser och universalprodukter att göra. Insticksvärmare är bäst, slangvärmare näst bäst och kontaktvärmare kommer typ på 10 plats. Dessutom är de alltid trasiga nuförtiden, dålig livslängd.
Kontaktvärmaren är en metallplatta eller "klump" i storlek som en handflata ungefär. Du har ju ett intag fram i grillen eller nere på stötfångaren eller dess närhet. Öppna huven och försök reda ut var kabeln går. Den är med 99 % säkerhet en metallmantlad kabel och ser ut som en duschslang. Alltså en sådan metallspirallindad som en duschslang. Följ den kabeln tills du kommer så nära motorn du kan se. Där sitter värmaren. Om det är en insticksvärmare så övergår den efter en liten anslutning ofta i två rör, tjocka som en blyertspenna ungefär. Dom går in i motorn.
Om du har en kontaktvärmare går spiralkabeln/duschslangen in i värmarplattan, som sitter fastklämd med något fäste på motorblockets sida.
Om du har en slangvärmare kan det finnas två typer. Den ena sitter på den undre kylarslangen som går mellan kylaren och motorn. Det kan också vara en separat burk bredvid motorn, men den behöver inte sitta alldeles nära motorn. Den har två slanganslutningar och en kabelanslutning. Burken kan vara stor som en ölburk ungefär.
Om du har kupevärmaruttag också, så har du högst troligt en förgrening någonstans på den första kabeln som jag beskrev här. Alltså den som kommer utifrån. Men du ser ju lätt om en kabel försvinner in genom väggen i motorrummet på passagerarsidan.
Moderna motorvärmare är uppbyggda i plugin-enheter som man kan kombinera efter behov och önskemål. Men man måste hålla sig till samma fabrikat hela tiden. Det tillverkas visserligen adaptrar som medger en övergång från det ena fabrikatet till ett annat, men det är mer som en sorts "piratdelar" och inte alltid lätta att hitta.
Men red ut vilken typ av värmare du har nu, så kan säkert någon föreslå vilken sort du skall välja.

Här är adaptrar: http://www.polarheater.com/product/5/de ... e-delivery Dock framgår inte om det finns för Volvos värmare. Då måste man hålla båda i handen och jämföra så länge ingen text säger något.
Kontaktvärmaren kräver att det är rent mellan värmare och block och att den monteras som den ska. Då fungerar den. Nackdelen är att den har låg effekt och dessutom låg verkningsgrad. En hel del av värmen går ut genom baksidan. Effekten är ju också begränsad pga brandrisken, just pga att den blir varm utanpå.

En slangvärmare kräver att den är rätt monterad så vattnet kan självcirkulera. Använd monteringssatsen om sån behövs. Då fungerar den. Monterar man den på måfå är det ingen som garanterar varken livslängd eller funktion.

Gammaldags blockvärmare som monteras i frysplugg är i princip helt borta. De flesta bilmotorer har inte haft fryspluggar på eviga tider.

Nån skrev ovan att nya bilar ofta har slangvärmare med pump, tja, det beror på prisklass. Billigare bilar har oftast kontaktvärmare eftersom det anses bli för dyrt med en cirkulationspumplösning i förhållande till bilens pris. En sats med element, 12 volts boschpump och specialtillverkad strömkälla till den är nämligen inte gratis. :)

Och varför Volvos motoringenjörer som själva använder elmotorvärmare inte har orkat samarbeta med motorvärmartillverkarna och fixa en bra lösning övergår mitt förstånd. Det lär finnas en enda motortillverkare som gjort det och det är Honda, nån gång på 80-talet. Sen dess har samma blockvärmare passat typ alla motorer, vet dock inte hur det är numera 30 år senare.

Man kan inte heller värma en modern motor hur som helst. Man har länge fått jobba runt problem som som uppstår pga att en tempgivare t.ex rapporterar -20 medan den andra påstår +30. Styrdonet tror att nåt är fel och tänder motorlampan. Detta blir allt svårare vartefter det kommer nya motorer gjorda för tajtare utsläppskrav.

Jag undrar hur många maratoninlägg jag gjort om detta nu. Jag borde kanske göra en PDF och börja länka in ;)

Nu har jag kört 100 mil, inklusive en 60 mils[…]

Hej! Instrument (inte ovanligt jag vet) är d&[…]

Carplay Trådlös adapter

@Dejan195 , Ska absolut kolla in ditt försla[…]

Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&oum[…]