Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knatch
Jag såg att bsr börjat sälja väghållningskit med dämpare och fjäder.
http://sv.bsr.se/produkt/eibach_b12_pro ... 01-22/7290
Är det någon som har erfarenhet av dessa? Jag vill inte att bilen ska bli "coilovers hård" om ni förstår vad jag menar. Utan jag vill självklart att bilen ska fortsätta vara comfortabel.
Jagar även den stora kränghämaren som man fäster från det ena fjäderbenet till det andra ( kommer inte på namnet såhär dags :D ) är den på Vparts nåt att ha?

Går det att montera ett sådant bak också?

Mvh!
Volvo orginal är antagligen både bättre och billigare
milktrucker skrev:Volvo orginal är antagligen både bättre och billigare
Varför skulle original vara bättre?

Volvo mfl tillverkar inga dämpare själva, utan köper ifrån de stora tillverkarna. I den spec som originaldämparna beställs så är dessutom priset en extremt viktigt faktor för Volvo.
Knatch skrev:Jag såg att bsr börjat sälja väghållningskit med dämpare och fjäder.
Är det någon som har erfarenhet av dessa? Jag vill inte att bilen ska bli "coilovers hård" om ni förstår vad jag menar. Utan jag vill självklart att bilen ska fortsätta vara comfortabel.
Detta är ju näst intill omöjligt att svara på efter som man inte vet specen på detta kit eller det du kallar "coilovers hård". MEN, generellt så är "sänkfjädrar" inte alls lika hårda som de man specar för coilovers.
ja nu menar jag inte privatbils-fjädringen, utan de andra alternativen. Tänker främst på "väghållningssats för polisbil" eller rena stötdämpare/fjädring
milktrucker skrev:Tänker främst på "väghållningssats för polisbil"
Detta borde vara ett ypperligt recept på att få bilen att se ut som en XC eftersom de beräknas efter en bil med 200kg extra utrustning.
En egenskap som få eftersträvar när de handlar sportfjädrings satser...

.
ThomasT skrev:
milktrucker skrev:Tänker främst på "väghållningssats för polisbil"
Detta borde vara ett ypperligt recept på att få bilen att se ut som en XC eftersom de beräknas efter en bil med 200kg extra utrustning.
En egenskap som få eftersträvar när de handlar sportfjädrings satser...

.
Ne, inte riktigt. En polisbil väger från 10-100 kg mer än privatbilen, beroende på utrustning. Notera att detta antagligen inte är radiobilsfjädringen, utan för den minimalt utrustade civilbilen
av Knatch
ThomasT skrev:
milktrucker skrev:Volvo orginal är antagligen både bättre och billigare
Varför skulle original vara bättre?

Volvo mfl tillverkar inga dämpare själva, utan köper ifrån de stora tillverkarna. I den spec som originaldämparna beställs så är dessutom priset en extremt viktigt faktor för Volvo.
Knatch skrev:Jag såg att bsr börjat sälja väghållningskit med dämpare och fjäder.
Detta är ju näst intill omöjligt att svara på efter som man inte vet specen på detta kit eller det du kallar "coilovers hård". MEN, generellt så är "sänkfjädrar" inte alls lika hårda som de man specar för coilovers.
Det är ju minst lika omöjligt att via forum förklara vilken hårdhet som åsyftas i mitt tidigare inlägg. Men har du åkt några steg1 chippade bilar med "ååå fyfaa'aan haru kåjlåvers" så förstår du vad jag menar. Det smäller över varje brunslock så hela bilen nästan faller ihop.
Denna "comfort" klarar jag mig utan.
Just nu kör jag orginalgrejjer med lite hårdare bussningar. Som sagt det är jävligt svårt att få till det som man vill då däckval, lufttryck och annat spelar en stor roll.

Men om vi skippar det och återgår till den där kränghämmaren från vparts som man monterar på tvären över båda fjäderbenen, är den nåt att ha? Samt går det att montera något liknande bak?
Mvh
Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&oum[…]

Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]