Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag har en xc70 ocean race 2006a bensinare. I dagarna tickade mätaren till 16000 mil = precis inkörd. Jag har automatlåda. Bilen köptes när den gått ca 15200 mil och då gjorde förra ägaren 16000 mil service (olja, filter m.m) är det vid 18000 mil nästa service är? Vad ska göras då?

Är mycket nöjd med bilen, automatlådan växlar fint och den tar sig fram bra på alla underlag. Man sitter även som en kung i den, både fram och bak.

Har funderingar på om jag ska xenon konvertera mina tre extraljus. Det är tre st nbb 225 or med halogen. Är det svårt att göra själv? Om jag lämnar in hos en firma skulle de ta runt 700 per lampa att konvertera.

Börjar även bli dags för nya dubbdäck, de jag har nu sjunger på sista versen. Tips på några bra? Kör i jämtland mestadels.

Om jag vill byta ut högtalargallren på dörrsidorna, hur gör jag då?

Med vänlig hälsning, Lars
Senast redigerad av 1 Ticken, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Fixade till rubriken. Tänk på att sätta en bättre rubrik i fortsättningen så man ser direkt vad tråden handlar om :) God Jul /Ticken
Användarvisningsbild
av milktrucker
du får kontra mil mot årtal när det gäller service.

varför ska du på högtalargallren?
Användarvisningsbild
av the_dolph
Jag tänkte ev byta gallren längre fram pga skador.
"Kan man göra det själv?"

Ingen annan än du kan avgöra om det är svårt att konvertera extraljus till xenon. Jag tycker inte det är några konstigheter, men vissa tycker säkert det är överkurs. Andra har inget emot att riva ur motorn över helgen och renovera toppen hemma på köksbordet. Det skulle inte jag tycka var enkelt. ;)
Användarvisningsbild
av loci
the_dolph skrev:Jag tänkte ev byta gallren längre fram pga skador.
Byta gallrena är lite knepigt, då de sitter med "plaströr" som är smälta på baksidan av dörrsidan.
Kolla på nån bildelsbas hur det ser ut på baksidan så kanske det ljusnar lite.
18000 mil, då är det väl kamrem som ska bytas?
Borde vara 18000 som är kamremsbyte + vattenpumpen. Var ner en tur till gtb i veckan. Vart en tur på ca 200 mil. Underbar bil på motorväg och landsväg :) dock försvann det mesta av dubbarna som var kvar.
the_dolph skrev:dock försvann det mesta av dubbarna som var kvar.
Då var det nog inga bra däck till att börja med. Kvalitetsdubbdäck ska tåla att man kör på asfalt år ut och år in utan att det försvinner nån nämnvärd mängd dubb.

Jag hade Continental förut och där saknades hälften av dubbarna efter ett par år, trots försiktig inkörning på en Volvo 850 automat. Ganska pinsamt faktiskt men det var ju ett par däckgenerationer sen nu. Kanske dom bättrat sig? :)

Jag har haft några serier Nokian efter det och där har dubbarna suttit kvar trots att jag inte brytt mig särskilt mycket om hur jag kört. Inga onödiga rivstarter på asfalt, inte heller några hårda inbromsningar om situationen inte krävt det. Kurvtagning i normal fart plus moms, fullgasaccelerationer osv som med vilka sommardäck som helst. Givetvis försiktig inkörning på ett par hundra kilometer också.
Idag var bilen inne på stora servicen. Kamrem, vattenpump, ny kupefläktmotor och lite andra saker. Kalaset hamnade på 8000kr. Toknöjd över en bil i toppskick och sen när jag kom ut efter jobbet och skulle åka hem så hade någon rackare lämnat en fin buckla av ett dörruppslag i plåten. Surt, tycker att den som gjorde detta bör ha märkt att dennes dörr slog i min bil. Någon fler som råkat ut för detta?

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]

@Nooy , Volvo har ju manualer om detta online, in[…]