Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Dags för batteribyte på min XC70-03. Vill inte bli stående i vinter med ett slakt batteri i kylan som inte ger kräm för startmotorn.
Bensin
Ingen värmare eller annat som drar på batteriet.

Fråga 1:
Skall man hålla sig till Volvo originalbatterier (vad det nu är för märke egentligen?) eller bör man skaffa annat märke? Vilket rekommenderas?

Fråga 2:
Jag har fått uppfattningen att originalbatteriet bara är på 56 Ah eller liknande. Bör det inte vara rejälare?

Fråga 3:
När jag byter batteri, vad får det för konsekvenser vad avser utrustning i bilen som blir strömlös? Måste man t ex ha någon upplåsningskod för att få liv i stereon igen? Blir larmet snurrigt och behöver återställas eller liknande? Andra följdeffekter/konsekvenser?
Eller är det rent av helt problemfritt?
Svar 1:
Jag personligen hade inte betalat extra för att få köpa ett batteri det står Volvo på, det kan du skriva dit med en tuschpenna på t.ex ett Tudor, Exide, Varta, eller Banner :P Köp ett välkänt bra märke :)

Svar 2:
Om du får plats med ett större så köp ett större, dieslarna har 80-90Ah. Finns inget negativt med ett större så länge generatorn inte är för liten, men det tvivlar jag på att den är :)

Svar 3:
Eventuellt får du slå sterokoden (om du har en sådan).
Aldrig varit med om något bekymmer, förutom att ställa om radiostationerna eller ljudinställningar ;)
låt den stå en kvart efter du stängt av bilen innan du lyfter av batterikablarna.
Börja med -polen när du plockar bort batteriet.
Innan du sätter tillbax batterikablarna så slå till tändningen.

Med vänlig hälsning/Roger :D
780xlt skrev:ok, tack för svar.
Jag skall nog satsa på annat batterimärke än Volvo.

Stereokod har jag tyvärr inte. Hur får man tag på den?
Är det något kodlås på den?
Min -06 med hu650 ville då inte ha någon sorts kod efter batteribyte...inte någon annan gång heller för den delen :)
lilleman skrev:låt den stå en kvart efter du stängt av bilen innan du lyfter av batterikablarna.
Börja med -polen när du plockar bort batteriet.
Innan du sätter tillbax batterikablarna så slå till tändningen.

Med vänlig hälsning/Roger :D
aha!
Tack
Vad händer tack vare 15 min resp tillslagen tändning?
tottish85 skrev:
780xlt skrev:ok, tack för svar.
Jag skall nog satsa på annat batterimärke än Volvo.

Stereokod har jag tyvärr inte. Hur får man tag på den?
Är det något kodlås på den?
Min -06 med hu650 ville då inte ha någon sorts kod efter batteribyte...inte någon annan gång heller för den delen :)
Jag har inte kodlås normalt.
Originalradion sitter i.

På min äldre V40 så krävs det upplåsningskod på den originalradion när strömmen varit bruten, tänkte att det är något liknande här

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]