Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rumpnisse
Suttit och sökt lite och ser två alternativ på verktyg. Volvos egna - vilket blir galet dyrt.
Eller glidhammare. Vilket jag inte förstår hur ni lyckas kroka på skruv/muttern. Biltemas glidhammare säljs ju med bara krokar i änden, gör ni egen ände eller hur ska man lyckas "hugga" då utan att kroken hoppar av det den ligger emot(muttern på spindelledsskruven)

Sen funderar jag lite på varför man ska ha ur drivaxeln, hur kan den ta skada av att man har lossar länkarmen samt börjar riva i en utanpåliggande spindelled?
av *pettson*
Egentligen kanske det inte är så svårt att hänga med på att man tillverkar sej antingen en mutter med ett järn böjt som ett L med ett hål i så man lossar muttern på spindelleden trycker över L delen och monterar på muttern igen. På så sätt hålls den kvar. Samma verktygsbit som används till drivaxlar alltså.

Eller så för den svarvkunnige så gör man en hylsa gängad med spindelledsgängan i ena halvan och med glidhammargänga i andra halvan. Vips har man en överföring som fungerar.
Ja den tanken slog mig också när jag vaknade, kunde gjort ett rör med rätt gängor i ändarna och på så vis bundit samman led och verktyg. :D

Fast var ändå nyfiken på hur ni gjorde.

Sen slog det mig nog varför extratillbehöret till volvos monteringsverktyg var så dyrt (över 2000kr för två styrpinnar) det borde vara att alla övriga delar för att kunna dra ur spindelleden ingår också och då kanske det är värt det - ifall man ska byta på många bilar iaf.

Men det blir nog att göra en liten käck adapter till någon billig glidhammare.
Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]

Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]