Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chirho
Hej, jag har precis köpt min första Volvo haft en del BMW, Saab, Opel o Toyota tidigare både Diesel o bensinare. Volvon är en 04a D5a (163hk) med AWD och automat. Och är lite fundersam över förbrukningen, för varje tankning har den en tendens att öka....utan att ja tycker jag gör något för det. Behöver jag vara orolig eller låter det normalt?

Jag har ganska bra koll då jag tämligen noga för journal på bilen.

Som sagt jag har inte haft bilen speciellt länge så ja ha bara tankat 4ggr än. Vid senaste tankning hade den tagit ca 0,85l/mil. I början låg den på ca 0,75. Snittet ligger på ca 0,8.

Lite bakgrundsfakta, jag kör ca 6 mil tur o retur om dagen ca 75-80% landsväg med ca 70-90 på mätaren resten är stadstrafik, kör mycket med farthållaren. Däcken är Yokohama Dubb med dim 205/55/16. Och det har varit ca 0 gradit ute så dieselvärmaren har gått en del. Bilen har gått 16100mil och är ser vad enligt boken. Köpte bilen på bilfirma och fick med en BSR ppc men vet inte vilken programvara som ligger i bilen.

Anledningen till att ja är lite fundersam är att när man läser och pratar med andra som har samma motor men utan AWD så ligger de på ca 0,6-0,7. Jag vet att automat och AWD gör en del på förbrukning. Är inte direkt noob på bilfronten. Men är lite fundersam. Behöver jag vara orolig? Vad kan ja kolla för att se om allt är ok utöver det vanliga? Virvelspjäll? Egr?

Tack på förhand
//M
Användarvisningsbild
av milktrucker
chirho skrev:Hej, jag har precis köpt min första Volvo haft en del BMW, Saab, Opel o Toyota tidigare både Diesel o bensinare. Volvon är en 04a D5a (163hk) med AWD och automat. Och är lite fundersam över förbrukningen, för varje tankning har den en tendens att öka....utan att ja tycker jag gör något för det. Behöver jag vara orolig eller låter det normalt?

Jag har ganska bra koll då jag tämligen noga för journal på bilen.

Som sagt jag har inte haft bilen speciellt länge så ja ha bara tankat 4ggr än. Vid senaste tankning hade den tagit ca 0,85l/mil. I början låg den på ca 0,75. Snittet ligger på ca 0,8.

Lite bakgrundsfakta, jag kör ca 6 mil tur o retur om dagen ca 75-80% landsväg med ca 70-90 på mätaren resten är stadstrafik, kör mycket med farthållaren. Däcken är Yokohama Dubb med dim 205/55/16. Och det har varit ca 0 gradit ute så dieselvärmaren har gått en del. Bilen har gått 16100mil och är ser vad enligt boken. Köpte bilen på bilfirma och fick med en BSR ppc men vet inte vilken programvara som ligger i bilen.

Anledningen till att ja är lite fundersam är att när man läser och pratar med andra som har samma motor men utan AWD så ligger de på ca 0,6-0,7. Jag vet att automat och AWD gör en del på förbrukning. Är inte direkt noob på bilfronten. Men är lite fundersam. Behöver jag vara orolig? Vad kan ja kolla för att se om allt är ok utöver det vanliga? Virvelspjäll? Egr?

Tack på förhand
//M
det är vinter och värmarna går alltid vid start och när de ställs in med tidur. Det låter som en normal förbrukning faktiskt, det är ju faktiskt volvo vi talar om. Och med både AWD och momentomvandlare så får du dessa sifrorna
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag tror också det är det kallare vädret som ligger bakom. Även min bil blir bara törstigare och törstigare nu när temperaturen sjunker :(
av RonniePersson
Även min V70 2,4 D -06:a ökar ca 1 dl/milen vintertid när dubbdäcken är på och dieselvärmaren får gå en del. Ligger nu på ca 0,8 liter milen, blandad körning. Min bil är en automat också.

Mvh Ronnie

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]