Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er, kära forumvänner!

Jag har gjort misstaget att ta ut hunden till bilen för att köra och handla utan att ta med hennes gulledjur hon kan underhålla sig med under min shoppingrunda. Allt annat tänker man naturligtvis på såsom vattenskål, en dunk med fräscht vatten till henne och fina filtar och till och med en kudde.

När jag kom ut till bilen insåg jag att det låg plastdetaljer på golvet. Granskade bilens inredning och insåg att hunden käkat upp yttersta delen av blinkersspaken/helljusspaken. Jag kunde trycka till den där detaljen man kan snurra på så att det går att de olika information i displayen såsom hur långt det är kvar till tom tank, medelförbrukning etc. men den där lilla knappen som sitter längst ut, "info-knappen" man kan trycka in för att få fram meddelanden från bilen - ja, den är demolerad.

Nu råkar det vara så att en polare skänkte mig en helt intakt blinkersspak passande min S60 2001, men jag är osäker... Vad är lättast?
1. Demontera rubbet och sätta dit den hela "nya" spaken
2. Eller plocka isär min kompis spak och bara ta "info-knappen" och montera på min befintliga misshandlade spak?

Frågor:
1. Hur lätt är det att pilla bort info-knappen från den hela spaken, kontra montera dit den på min befintliga spak?
2. Alternativet: hur svårt är det att bara rycka den gamla uppkäkade spaken och sätta dit den hela? Är det många kablar som ska koppplas? (För på kompisens spak finns inga som helst kontakter eller kablar..?

Vilken operation är lättast och hur går man tillväga? Jag vill ju kunna trycka på infoknappen och se om man fått något meddelande från sin kära motor. :)

Tack på förhand! Hoppas jag gjorde mig förstådd, annars får jag försöka ta foto på allt och visa er vad jag menar.
Köb en begangnat på en bilskrott, koster max 100 kr, bra snell hund :D
gälleryd skrev:Köb en begangnat på en bilskrott, koster max 100 kr, bra snell hund :D
Hehe, men nu står det i mitt inlägg att jag har en hel blinkersspak liggande som jag fick av en snäll polare.
Frågan var: Är det lättare att pilla bort info-knappen från den hela och sätta på "hundspaken" eller är det enklare att byta spak helt?
Och om jag byter spak, hur går jag tillväga? Nån steg-för-steg-anvisning nånstans? Sprängskiss?

Tack på förhand! :D
byt spak o beställ en bur till jycken, då klarar sig bilen i framtiden
Bubbe skrev:
gälleryd skrev:Köb en begangnat på en bilskrott, koster max 100 kr, bra snell hund :D
Hehe, men nu står det i mitt inlägg att jag har en hel blinkersspak liggande som jag fick av en snäll polare.
Men det står ju även "För på kompisens spak finns inga som helst kontakter eller kablar"
I min värld är en sådan spak inte komplett. Antingen borde det finnas ett antal kablar att koppla in längre in under instrumentbrädan, eller en multikontakt att koppla in kablar som kommer upp underifrån.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
SvenB skrev:
Bubbe skrev:
Men det står ju även att "på min kompis spak finns inga kontakter eller kablar". I min värd är en sådan spak inte komplett. Antingen borde det finnas ett antal kablar att koppla in längre in under instrumentbrädan, eller en multikontakt att koppla in kablar som kommer upp underifrån.
Nu är det väl lite tabu ;) men jag hade Citroën tidigare och då var det bara att lossa rattkåpan och "ploppa" in den nya spaken, inga kontakter eller så. Men det kanske är annorlunda på Volvo..?

Om den spak jag fått inte är komplett - finns det något sätt att "sno" info-knappen från den då? För det är den (och lite av ringen man snurrar på för info i displayen) som är kass. Ringen får jag loss från kompisens spak men vågar inte ta till så mycket våld på info-knappen med risk för att jag pajar något. Är det någon spärr av något slag man bara behöver klicka lite på så info-knappen lossnar från kompisens spak så jag kan flytta knappen till min "hund-spak"? :P
Hej

Om du tittar på bilder på länken till Bildelsbasen ser åtminstone jag anslutning för kablar. Ser inte din "Kompisspak" ut så?

http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/ ... ppl./Alla/

Exempelvis denna, som är till en Volvo S60-01

http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/ ... -21818387/
SvenB skrev:Hej

Om du tittar på bilder på länken till Bildelsbasen ser åtminstone jag anslutning för kablar. Ser inte din "Kompisspak" ut så?

http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/ ... ppl./Alla/

Exempelvis denna, som är till en Volvo S60-01

http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/ ... -21818387/
Min "kompisspak" påminner mest om den här varianten: http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/ ... M-9441242/

Ska försöka ta foto på den sedan och visa upp för er.
Men det är ingen här som vet om det är krångligt att ta delar från kompisspaken då och ersätta de trasiga delarna på min befintliga?
Varför skall du göra det svårt för dig och plocka isär en hel spak? Den du visar och den jag visade är nog lika. Det är bara att på "min" bild så visar man även hur det ser ut "bakifrån" när locket är borttaget.
SvenB skrev:Varför skall du göra det svårt för dig och plocka isär en hel spak? Den du visar och den jag visade är nog lika. Det är bara att på "min" bild så visar man även hur det ser ut "bakifrån" när locket är borttaget.
Tjenare igen!

Liten uppdatering!

Jag tog kompisens spak och pillade loss det "täckande höljet", sen kollade jag hur "read-knappen" satt fast inuti spaken. Det var bara att bända lite så *klick* och read-knappen lossnade. Gick ut till bilen, satte dit read-knappen på rätt sätt (viktigt att en fjäder inuti medföljer, den är lätt att tappa), sen klickade jag bara i det skyddande höljet igen.

Så jag har kvar samma gamla blinkersspak men med ny "ände". Det löste sig alltså på så sätt. Om jag får möjlighet så ska jag ta lite bilder där jag visar hur jag gjorde för framtida användare som kanske stöter på samma problem.

Stort tack till er som engagerade er! :-)-)
Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]

Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]