Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej min motorlampa på bilen lyser. När jag läser ur felkoderna så får jag P0422 (för dålig katalysator effektivitet).

Avgassystemet är 3" med racecat. har bytt till en ny 100cell efter att problemet uppstod men det hjälpte inte.

Avgasmätning hos skobes ger högt hc-värde vid låg tomgång och även högt syre-värde. Lambda-värde ligger perfekt.

Någon som varit ute för något liknande och vet vad det kan vara?

Tack på förhand!
Min motorlampa tänds oxå när jag har race katten på. Varnar som för dig dålig effekt katten men jag har klockrena avgasvärden. V70 2.5t -99. Byter jag tillbaka till original system varnar den inte längre. Funderar på om man kan sätta en distans bricka på bakre sonden så den kommer längre ut och på så vis kan lura den lite.
Nexus skrev:Funderar på om man kan sätta en distans bricka på bakre sonden så den kommer längre ut och på så vis kan lura den lite.
Precis hur skall det lura lambdan då den ju mäter oförbränd syre i avgaserna, och har du inte tjuvluft/avgasläckage, så borde det orimligen gå att lura den, dock så kan du ha läckage efter lambdan som påverkar den verkan.
har inte sett att jag fått svar i tråden ber så mycket om ursäkt för min inaktivitet. Snackade med en annan som haft 3" hela vägen från turbon och han sa att volvo var känsliga för att ha 3" hela vägen och att motorlampan ofta tändes när man monterat det. Har hur som helst inte fått ordning på problemet än så tar mer än gärna emot tips.
Lambdasond nr 2 avgör hurvida katalysatorn är funktionsduglig.
Eftersom katalysatorn är syrelagrande och lambda innan katalysator
varierar cykliskt så kommer en funktionsduglig katalysator orsaka en nästan konstant lambda 1.

Racekatalysatorn är förmodligen för dålig. Använder man sig av rör eller liknande för att ansluta lambdasond nr 2 efter katalysayor och det funger beror det förmodligen på strömningsfenomon. Typ stående vågor eller andra fenomen. Dvs man lurar på diagnosen.
Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]

Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]