Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Luthor
Hej!

Mitt första inlägg här på jagrullar.se, och då blir det naturligtvis en fråga... :???: Det är nämligen som så att jag köpte en V70N -05 för ca tre månader sedan, bilen hade då gått ca 2000 mil, har nu gått ca 2300 mil. När jag köpt bilen så tändes servicelampan ganska snart, ringde då till Rejmes här i Norrköping som är auktoriserad Volvoåterförsäljare och pratade med någon. Han sade att jag bara skulle komma in så skulle han "släcka" lampan då det var för tidsintervall och inte miltal som lampan tänts (bilen var då ett år). Sagt och gjort, lampan blev släckt, men för ett par dagar sedan blev jag av en kompis uppmärksammad på att bilen skulle ha fått en s.k. "anpassad service" när lampan tändes.

Min fråga blir då, gäller fortfarande alla garantier, och hur skall jag göra nu? Ringde och snackade med en mekaniker på Volvo och han sade att jag lika gärna kunde vänta tills 3000-mila servicen, istället för att göra en anpassad service nu. Är själv jäkligt osäker på hur jag skall göra...

Tacksam för alla synpunkter och råd jag kan få,

/Lasse :P
av jbl
Det som är viktigt är att få bytt oljan samt filtret varje år.

Däremot garantier kan bli lidande om man inte följer rekommendationerna enligt instruktionsboken. Det brukar stå en rekommendation i dessa vad som gäller.
Användarvisningsbild
av CarMan
detta gäler:
bilen ska servas minst en gång / år
om du kör kortare än halva mils intervallen så kan du varannan gång välja att göra en anpassad service.

men mina rekomendationer är att göra en fullservice, då en anpasad är extremt begränsad!
av Luthor
CarMan skrev:detta gäler:
bilen ska servas minst en gång / år
om du kör kortare än halva mils intervallen så kan du varannan gång välja att göra en anpassad service.

men mina rekomendationer är att göra en fullservice, då en anpasad är extremt begränsad!
Så alltså skall jag göra en fullservice redan nu, trots att den bara gått 2300 mil???
Användarvisningsbild
av Jensen
Carman:
Har lite svårt att hålla med dig gällande servicen där du hela tiden vll att man gör en fullservice varje gång.
Har man från Volvos sida valt att gå på alternativet med anpassad service så är det inget man kommit på över en natt, håller du med mig om det???
Varför ska man då inte följa dom nya rekommendationerna???
Finns ingen anledning att betala för en 3000milaservice t.ex om bilen enbart gått 1500mil.
I det fallet med Luthors bil så tycker även jag att det skall göras en fullservice, men då har bilen som sagt gått 2300mil.
Användarvisningsbild
av henka35
Vikitgt att byta oljan i tid. Tänk på att motorn rullar fortfarande med den olja som satt i vid leverans. Det är ju de första milen som motor slits in och släpper mest föroreningar ifrån sig.
Mitt råd är att du omgående gör åtminstone ett olje och filterbyte.

/Henrik
Användarvisningsbild
av _Rick_
Så om man skall tolka er. så om man kör ca 1000 mil / år så skall man göra en fullservice varje år.

dvs efter 6 år så har man gjort 12000 mila servicen ? fast bilen bara gått 8000 kanske
av Moody
Min tolkning är att kör man 1000 mil/år så gör man en anpassad service (olje/filterbyte) varannan gång och fullservice varannan gång. Dock alltid service 1 gång per år.
av Luthor
Många olika bud här, men alla är överrens om att jag bör serva bilen och inte vänta tills 3000 mil, så nu skall jag bara bestämma mig om jag skall köra på anpassad- eller fullservice... :roll: :???: :roll:
Användarvisningsbild
av CarMan
Jensen skrev:Carman:
Har lite svårt att hålla med dig gällande servicen där du hela tiden vll att man gör en fullservice varje gång.
Har man från Volvos sida valt att gå på alternativet med anpassad service så är det inget man kommit på över en natt, håller du med mig om det???
Varför ska man då inte följa dom nya rekommendationerna???
Finns ingen anledning att betala för en 3000milaservice t.ex om bilen enbart gått 1500mil.
I det fallet med Luthors bil så tycker även jag att det skall göras en fullservice, men då har bilen som sagt gått 2300mil.
en fulservice inebär att dom kollar upp bilen så du kan köra problemfritt
en anpassad servis inebär endast at bilen inte får motorskador& att du kan bromsa med den, i övrigt kan vad som helst gå sönder & göra att du blir stående.

dom nya intervallerna är bantade för att hålla konkurens kraftiga priser i motor jonarlisternas tester...
V60 Cross Country eftertraktade

Skoj, det är ju sn snygg bil med

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt :)[…]

@fjohan82 , Har kört med släp kanske 20[…]

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]