Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jagramlar
Godkväll!

Eventuellt borde jag lagt denna tråden på sista sidan i en as-gammal tråd om detta. Men av egoistiska skäl provar jag om det är okej att skapa en ny. :-O)

Min arm har varit av säkert 1000 mil. Nonchalant av mig jag vet...

Min v70 2.4d från 2007 har gått 42 000 mil och har följande symptom;

1. Orolig tomgång, från normalt varvtal till lägre, den lägger sig på ett irriterat varvtal som skapar en jävla dryg vibration. Detta symptom har funnits länge. Kanske lika länge som armen varit av, kanske längre.

2. Bilen "hugger till" vid gaspåslag, tvekar ni vet... Detta beteende är endast någon vecka gammalt, i samband med när detta kom så tycker också jag bränsleförbrukningen har ökat kännbart. ( ca 0.6 -> 0.8 )

Visst, med dessa mil kan det ju vara precis vad f*n som helst. Men den konkreta frågan är om armen kan vara orsaken till något av detta?

1. Kan någon beskriva vad detta virvelspjäll lite mer exakt gör? Samt hur symptomen kan visa sig om armen är av eller spjällmotorn paj?

2. Att reparera denna kan väl inte vara svårt, eller har jag missat nåt (OBS OBS. jag har en ödmjuk betoning på frågan)? Min arm har ploppat av, pga slitage på armen, i kulhandsken på icke-spjällmotor-sida.

I min värld byter jag armen, eller "ful-löser" det på sidan där det handsken är slut? Observera en fortfarande ödmjuk betoning!

MEN sen skrivs det om kalibrering, och DET är ju inget man fixar hemma kanske. Får jag hjälp med förklaring på vad virvelspjället faktiskt gör så kommer jag nog förstå varför den behöver kalibreras också.

Bilen går oförskämt bra för övrigt. Det har blivit lite av en sport att hålla liv i aset så länge som möjligt.

(BE)
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Öppna huven, lyft av motorkåpa. Sedan ser du den lilla armen uppe till vänster. Är armen hel ska den sitta ihop som en arm i en axel. Den lilla armen är mer regel än undantag att den pajar. Men i dem flesta fallen är den lätt att laga. Annars måste du byta hela spjället. Då tar det tid eller pengar.
Har du trimbox i bilen?
Användarvisningsbild
av Hasse53
Lite försök till svar på TS frågor:
1. Virvelspjället infördes modellår 2006 som en av flera åtgärder för att motorn skulle uppfylla kraven enligt EURO 4. Spjället är stängt på tomgång och öppnar gradvis upp till 3000 varv/min. Vitsen med spjället är att det förbättrar förbränningen i motorn. Kalibrering sker automatiskt vid var femte avstängning av motorn(källa: VCC, Dept. 50040, NCF 0520, Technical Presentation 2005, March, version 1).
2. Armen hoppar ofta av kulan(inne under ventilkåpan) som kan bli otroligt sliten/ev. går av.. Två olika utföranden finns på kula och arm. Ny arm och repsats för kulan går att köpa för en billig peng på Volvo. Kruxet är om man inte får ordning på kulan till själva spjällaxeln, då måste hela spjällaxeln bytas. Innebär demontage av spridare mm. Trådar finns om detta också.

Jag har bytt armen på en 2008 2.4D och upplevde att motorn gick lugnare på tomgång. Man bör även kolla att motorfästena får vacuum vid tomgång så att de blir mjuka. Fungerar inte detta blir det garanterat durr..
Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]

Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]