Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nybbo
Tja på er tycker min bil behöver ganska länge körning för att nå normaltemp så tempmätaren går rakt upp testade detta genom att köra motorvärmare i c:a 2 timmar och det var c:a 4 - ute behövde ändå c:a 7-8 km körning för att få normaltemp tycker det är lite mycket kanske är dags för termostatbyte eller hur länge behöver era v70 bilar köras för att bli normalvarm min kärra är en v70 t-5 06 12600 på mätaren eller har turbobilarna större kylsytem?
Användarvisningsbild
av Vojje
turbosar har ju intercooler...
av valln
Min S80 2.5T behöver ganska lång tid för att bli varm ungefär 1 mil och så har bilen varit sedan ny.
Användarvisningsbild
av wissel
Känner inte igen detta faktiskt, min bil blir varm på halva sträckan/tiden...
av svda
Håller med Wissel,

Knas om motorn inte är varm på 5 km, nästan oberoende av temp ute. Skillnaden i volym mellan olika modeller handlar om någon liter och saknar i princip betydelse. 5 km gäller dock inte alla bilar. Dieslar är dåliga på att komma upp i temp. X:ets Focus Mk2 Flexifuel behöver ett par mil om det är kallt. Galet länge jämfört med min V70 2.5T. Byte av termostat var dyrt och krångligt och efter mycket forskade fann jag att detta var normalt.
Användarvisningsbild
av Vojje
svda: du kör kanske "hårdare" än TS
wissel: en XC90 är ju så pass tung att det är som att köra i ständig uppförsbacke jfr med en V70 :wink:
av Johnnie
Jag säger tvärt om, har hört det här många gånger att det tar lång tid att få motorn varm, jag tror det är normalt.

När jag köpte bilen 2009 var termostaten dålig, tempmätaren gick inte hela vägen upp.
Bytte termostat och fick dom här uppvärmingstiderna, efter att ha läst här att det ska vara bättre så blev jag osäker och bytte igen efter ett par år men ingen skillnad, köpte original båda gångerna.

Några exempel på min S80 2,4 T B5244T3:

5-6 km på sommaren + 20 grader och innetemperatur på 17-18 grader.
6-7 km när det är + 10 grader och innetemperatur på 20 grader.
8-9 km vid +- 0 grader och innetemperatur på 20 grader.
14 km vid - 10 grader och innetemperatur på 20 grader.
8-9 km vid -10 grader och innetemperatur på 20 grader, när slangvärmare, Calix RE 480, och kupévärmare har använts ca 1,5 - 2 timmar.
4-6 km vid +- 0 grader eller kallare och innetemperatur på 20 grader när slangvärmare, Calix RE 480, och kupévärmare har använts i 8 timmar.

Ska tillägga att jag har ingen skyddsplåt under motorn, kan det ha med saken att göra?
av valln
Nä, det gör ingen skillnad med skyddsplåt under motorn.

Vägsträckan som åtgår tills motorn blir varm är också avhängit hur mycket du plågar motorn, om man kör fullgasaccelerationer från början går det snabbare.
Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]

Farthållare

Idag la farthållaren av. Var på en l&a[…]

Här är kabelskadorna dokumenterade, dock[…]

Kostnad för halvljus?

Jag köpte en D1S på Biltema, tänkt[…]