Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mulan
Jag har en S80 -99 140 HK som snart har gått 38000 mil mitt problem är enligt följande, lambdalampan har tänds några gånger då och då men efter ett tag släckts i några veckor och sedan återkommit nu har den tänds och släcks inte. Jag märker att när bilen är kall går den okej men när den blir varm rycker den på t.ex. 1500 varv på 4 eller 5'an under normal landsvägskörning. Någon som har samma erfarenhet eller kan tipsa om vad jag kan göra? Vill inte lägga ut för mycket då bilens värde är ringa.
Tacksam för tips.
Senast redigerad av 1 Mulan, redigerad totalt 0 gånger.
spjällproblem är inte ovanliga....
kolla felkoderna först är mitt råd
Tack för tipset, finns det någon möjlighet att köpa en kabel <<==>> USB och koppla den till en vanlig Windows dator?
Någon som har tips vilken kabel som passar och var man köper den?
Även vilket program som kan läsa input ifrån bildatorn?
Tack!
Nu har jag gjort rent gasspjället och ryckningarna verkar att ha försvunnit men.... lambdalampan lyser fortfarande.
Skall jag testa att spraya LMM'n med samma spray jag gjorde rent gasspjället med? (isopropanol elektonikrengöring)
Hur kommer jag åt att spraya trådarna i LMM?
Ser ut som det sitter 2 bultar på översidan på den korta delen där LMM'n sitter, behöver jag och isf demonterar jag den?
Tacksam för tips.
av m2c
Det tar ju ett tag innan lampan släcks. Om det är spjället så tänds den ju pga felaktiga avgasvärden än den förväntar sig med den spjällvinkel den tror den har.

Brukar vara typ 20-30 felfria starter innan den släcks om man inte nollar den. Så håll ut :)
Nu har jag även gjort rent LMM'n så gott jag kunde hålet var stort som en gammal 10 öring, lyste in i hålet och såg 2 trådar sprutade in isopropanol några ggr. inköpt på Biltema och därefter trycklufta samt fön.
Monterade den och tyckte att bilen blev lite piggare, hade av - polen under natten och lambdalampan var ej tänd när jag startade och körde tills bilen blev varm den tändes dock efter 30 minuter.
Finns det något annat jag kan checka upp eller är det bara att åka till någon verkstad för att läsa av felkoderna?
Mekonomen tar 395:- för avläsning och 595:- för avläsning samt felsökning.
Tacksam för alla tips jag kan få.
Har du tur så är den standard ob2 på din årsmodell och då räcker en enkel läsare att den kommer och går kan bero på tjuvluft och inte att lamdasonden är trasig i sig utan den tänds eftersom sonden registrerar stor mängd luft och databoxen hamnar utanför reglerområdet. Om det inte är obd2 så kan du prova ett program som heter vol-fcr kabel finns på ebay har du tur så följer programvaran med men det brukar inte specifikt stå at det gör.
Att den tänds och släcks kan mycket väl bero på att den ligger inom sitt område under så många cykler som krävs och då släcks lampan tills den hamnar utanför sitt reglerområde igen.

Hej! Jag har nyligen köpt en begagnad Volvo […]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Vanligr fel på våra bilar, finns en sn[…]

Tack! Jag ska kolla!

Cruise kontrollen funkar ibland

Hej, har en v70 03a där Cruise control funkar[…]