Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Severin
Köpte en s60 i lördags med värmare och jag testade den sen på kvällen hemma, funkade fint och det vart varmt i bilen.

Igår skulle jag dra igång den och den startade men slog av efter ett tag, en sak att ta i beaktning är att den stod i lutning med fronten neråt vilket Volvo inte rekommenderar, flyttade bilen och den startade och jag var tvungen att åka iväg en sväng och den gick hela tiden.

Senare på kvällen vart det likadant, den stannade och sen fick jag inte igång den, den var spärrad.

Åkte till Volvo idag och raderade koderna (överhettningsskydd)

Nu jag har dragit igång direktstarten och den har nu gått i 35min vilket jag antyder att den fungerar som den ska, varför tror ni den krånglade igår?

Sen så funderar jag över värmen i bilen, på lastbilen ställer jag hur varmt jag vill ha det, är det lika på personbilar?
av Rådlös
Anledningen till min fråga är att det finns värmare som bara värmer vattnet (och genom det motorn). Sedan pumpar den varmvattnet till kupéelementet och den ordinarie fläkten blåser varmluft i kupén.
Om du har en sådan värmare kan du ju ställa in valfri nivå på den vanliga kupévärmaren. Men då vet inte jag hur det ställer sig när du nu har AC, för det är ju där du ställer in temperaturen.
Andra värmare, speciellt gamla, blåste varmluft direkt från värmaren och in i kupén så det kunde bli bastuvarmt i bilen. Dom värmde naturligtvis vattnet i motorn också.
Så om du kunde kika lite efter vilken sort du har, fabrikatet säger mycket i sammanhanget, så får du nog ett mer klart svar.
Användarvisningsbild
av johnnype
Vi kanske ska anta att TS har en originalmonterad Volvo värmare i sin bil och den fungerar bara på 2 sätt kan man säga.

1. Tilläggsvärmare, hjälper motorn (diesel) att nå arbetstemperatur snabbare.

2. Tilläggsvärmare med Timer, du ställer i DIM vilken tid du vill ha en varm bil eller manuell start. Temperatur och driftstid sköter bilen helt själv och du kan inte välja något öht oavsett AC etc...

Den drivs av det som finns i tanken och värmer vatten i båda varianterna samt skillnaden mellan 1 och 2 är bara en mjukvara i bilen.

Edit, såg nu att han har en 2.5T så det är alternativ #2 som gäller i frågan.
Användarvisningsbild
av Perc
Självklart värmer den vattnet, och via bilens egna värmepaket sedan kupén. Det är ju inte en VW-bubbla han har heller. ;)

Jag tror inte det spelar nån roll om det är motorn eller bensinvärmaren som är värmekällan - du ställer in önskad temperatur på klimatpanelen och så lyder den det. Det som brukar vara olika är att fläkten går saktare när den körs av parkeringsvärmaren.

En timme är förresten onödigt länge men det verkar ju inte gå att ändra om man har Volvo original. Själv brukar jag ställa in den på typ 45 minuter, men då åker jag iväg efter 20 till 30 minuter beroende på hur kallt det är ute. Sen låter jag den gå medan jag kör, eller så stänger jag av den då jag anser att den inte behövs längre.
Användarvisningsbild
av Severin
Precis det är alt2 i ditt inlägg,tar på mig skämsmössan över dåligt skrivet första inlägg.

Hur tar man reda på vilket fabrikat man har?
Ingen som har en susning om varför den krånglade igår med en 3ggr spärr som följd?

Efter att koden raderats så gick den i den timmen som den max ska gå
Användarvisningsbild
av Perra83
Det står på insidan av motorhuven vad det är för fabrikat på värmaren.

S60 D5 Classic har i alla fall en Ebersprächer och är på 4,7kW.

Kör värmaren som det är tänkt och inte i onödan. Ställ timern på när du vill ha bilen så är den varm då plus att värmaren går fem minuter extra. Onödiga start och stopp av värmaren gör att den kan sota igen och ditt batteri kommer ge upp i förtid.
Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]

Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]