Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av h3nk33
Hejsan har ägt en volvo tidigare och det var en S70 2.5 10V med 140hk, som såldes pga. den slöa motorn och den höga förbrukningen :lol:

Går nu i funderingar att köpa en annan Dieselkombi, jag har i dagsläget en Vw passat 1,9Tdi variant-2004.
Jag är nöjd med förbrukningen på bilen den rullar riktigt billigt, men har varit en hel del fix på den och allt man ska laga på den sägs ju vara "standardfel", dock har allt gått att fixa själv, jag har exempelvis bytt kamrem osv. på den själv, för det jag försöker undvika in i det sista är att lämna in på verkstad för dyra reparationer. Jag är i behov av en bil som går billigt eftersom jag pendlar 15mil varje dag samt att vi har en hund som också kräver rätt så stort utrymme.

Kan då en v70n vara en lämplig bil för mig tror ni? tänkte överlåta det till er att försöka övertala mig in på volvobanan igen och ni får gärna berätta om kända fel för just v70n modellerna man bör passa sig för osv. :wink:
Vilket är att föredra Automat eller manuell? jag är väldigt sugen på en automat om inte omkostnaderna blir betydligt dyrare :D
Krav jag har på bilen:

* den ska gå billigt (gärna under 0,7l blandad körning, och runt 0,5-0,6 landsväg kanske för där ikring ligger iallafall passaten) och den ska vara pigg vid omkörningar.
* ska inte vara helt omöjligt att skruva i själv för ekonomi finns inte att lämna in den på verkstad för dyra reparationer/ men helst ska man ju behöva skruva så lite som möjligt :wink: .
* utrymme bak för en större hundbur, har nyligen skaffat oss en liten samojedkille som växer så det knakar och han behöver lite utrymme att kunna röra sig på :D
* sedan ska bilen vara tilltalande utseendemässigt också, lite småstyling som fälgar, toning osv. har jag räknat med att man får kosta på :wink:
* är även väldigt sugen på att ha en bil med helskinn, har bara haft tråkigt tyg i mina tigare bilar :)
* Bor nästan i nordligaste norrland så bilen måste tåla kyla och tuffa väderomslag utan att motorlampor osv. ska börja lysa hejvilt.
* den ska vara krocksäker, har inga planer på att krocka men ifall att olyckan skulle vara framme.
* Sen ska den ju gärna ha gått under 30 000mil, vid vilket miltal är det man ska börja dra sig undan? tänkte tex. automatlådorna hur länge håller dom, samt övriga kostsamma slitagedelar?
tänkte begära 50 000kr för passaten efter att jag besiktat den, så det är väl egentligen maxtaket jag har att lägga när den väl blir såld, tror ni att jag hittar mig en duglig bil för den slanten? Sedan ifall ni kan komma på någon annan bil som kan vara lämplig får ni gärna hojjta till för jag är öppen för förslag :D Tack på förhand!
av h3nk33
Är bilen Vanvårdad dvs. dåligt underhållen och servad så kan mycket hända som du säger, men i flera fall kan en bil som har gått längre men är välservad & har slitagedelar utbytta som brukar dyka upp med tiden hålla bättre än en bil som är dåligt omhändertagen.
exempel en bil som är körd mestadels korta sträckor med mycket start & stopp utan att motorn och övriga delar hinner komma upp i temperatur det är sånt som sliter ut motorer i förväg.
Det jag är nyfiken att få veta är hur hållbara bilar det är ifall dom är skötta på rätt sätt, för jag köper inte en bil som helt saknar servicehistorik etc. Jag vill helt enkelt höra ett utlåtande om dessa bilar utav dom som själva kör eller har kört med dessa bilar. Jag blev dessvärre inte alls hjälpt med ditt svar utan jag upplevde det som nedlåtande.
Användarvisningsbild
av ER
Sikta på under 20000mil, mellan 25 och 30 börjar det komma problem, koppling är ett av dom som kostar minst 12000kr på märkesverkstad på mindre ställen med lägre timkostnad att byta inkl. slavcylinder som alltid skall bytas ihop med koppling och tvärt om.
Att få dessa helt "klapperfria" i framvagn är näst intill omöjligt även om rubbet inkl fjädrar/dämpare/gummisäten under är bytt vilket också kommer behövas på bil som närmar sig 28-30000mil.
Nåt hjullager då och då får du räkna med, bytte 3st på 27000mil på en S60 varav första efter 22000mil. Tur det är enkelt att byta själv.
Stag mellan stötdämpare/krängningshämmare behöver bytas ofta så där är det mera rätt montering än dyrt vs billigt som fungerar och ger livslängd. Minsta man roterat kulbulten vid montering så förkortas livslängden markant.
Skulle idag inte köpa en P2:a(S60/V70N/S80) som rullat över 20000mil med erfarenheten från den skötta och välskruvade S60:n, automat/manuell kvittar då båda kostar när det blir strul så minst 20000kr buffert för delar samt v-låda är rimligt att försöka hålla.
Är du beredd att byta i stort sett allt under själv samt bromsar så visst kan en V70N vara tänkbart men driftsäkerheten blir ju inte klockren då byte av delar kommer behövas löpande för att hålla den rullande.
Tycker 0.5-0.6 låter mera V50 än V70N så att en stor volvo skulle vara snål på dropparna har jag svårt att tro på om det inte är extremt ny som tillhör hestgenerationen 2009 och senare(för Volvos del 2010 och framåt då hetsen tog fart med nya motorer och utbrett fusk från alla biltillverkare i certifieringsprocessen i jakt på CO som inte har verklig effekt i slutändan då det enbart är på pappret dom "fina" siffrorna uppnås) som drar lite på papper men mera i verkligheten vid vanlig körning som inte motsvarar bilen som certifierats.

Skulle idag nog lägga på så man får en tidig V70II istället även om det kan vara mer än dubbla penningen men i långa loppet kan vara säkrare val ekonomiskt när i princip vad som helst kan rasa efter 25-30000mil på en V70N.
Användarvisningsbild
av milktrucker
V70 är inget dåligt köp.

ang. motor så är frågan irrelevant då du frågar efter D5244T och D5244T4, dvs samma motorkonstruktion.
motorn har en känslig plastarm till virvelspjället från o med modellår 2006 och framåt.

Ang. läderklädsel, ja den är ett bra val, eller kanske t o m bästa valet. Bilar med delläder(kintecic ,momentum, addition) har något fuskläderl som alltid spricker. Äkta läder är mer hållbart och ingår i summum, business-plus och ocean race.

Äger en V70 2.4 170 pollar bensin sedan många år och en halvbror till denna, XC70 D5 AWD auto. I det närmaste samma bil.
Volvo är bekväm och säker.
Det negativa är att de kräver underhåll precis som alla andra bilar. Lätta att meka med är de om man inte har tummen mitt i handen.
Bromssystem, däckbyte, service och mycket annat gör man själv och sparar åtskilliga lax varje år.

D5244 är ingen snål motor motor. Den ligger på 7,7 i XC70 AWD auotomat.
I V70 sitter en B5244S(170 pollar) och den drar 7,4, men har inte awd eller automat.
Lägg där till att skatten är 4700-6700 för V70 med D5244-serien, beroende på miljöklass. V70 på biogas är några hundralappar i skatt och några kronor billigare än bensindrift.
Det många missar är i ekonomiska kalkylerna är bl a att dieseldrivna bilarna:
kostar mer i inköp.
Kostar mer i försäkring
Kostar minst det dubbla i däckkostnad. Så vridstarka bilar äter framdäck nästan dubbelt så snabbt som som 2,4 bensin.
De har större bromsar vilket betyder dyrare skivor samtidigt som de kräver 16-tums fälgar vilket i sin tur gör däckkostnaden betydligt större.
Sammantaget är inte en dieseldriven V70 någon bra ekonomisk investering jämfört med t ex en bensin eller gasdriven V70.
V70 bi-fuel, dvs med biogasdrift, kan t o m vara mer ekonomisk än dieseldrift i alla avseenden. Sätt dig och räkna lite själv så får du se att du kommer fram till överraskande siffror.

Till vår V70 170 hk håller framdäcken ca 6000 mil.
på en väns D5 håller samma däckmärke ca 3000 mil.
Blev stum av förvåning när han sa hur ofta han tvingas köpa däck.
räknar man ca 1600 kr för 2 st 15-tums däck som håller 6000 mil är det ca 27 öre per mil
För D5 är motsvarande siffra( ca 2200 kr däck / 3000 mil) ca 73 öre per mil.

utöver det kostar D5 ca 4000 kr mer i skatt jmf med biogas. Med 2000 mil/år blir det 1,33 kr mer per mil.
Redan nu har dieseldrivna bilen en kostnad på ca 2 kr mer per mil.
Biogasbilens bränslekostnad bör ligga kring 9 kr per mil och ca 10,50 för bensin, medan V70 diesel bör hamnar på ca 0,6 dl/mil x ca 13.70 liter diesel = 8,20 kr/mil.

Resultat: ca 10,70 per mil i D5 och jämfört med 2.4 bensin/gas som hamnar på knappa 11 kr per mil med ca 3000 mil per år.

Om du nu bestämt dig för en dieseldriven volvo så kolla på V50 1.6D. Den är supersnål och däckkostnaderna samt övriga kostnader är på nivåer likt en bensindriven svagare V70.
Varför rekommenderar jag en V50 till en hundägare?
- Jo för att 3 mellanstora hundar samt packning får plats bak i en V70, så V50 med 1 hund är inga problem
av h3nk33
som det låter så kan inte v70in konkurrera i närheten av samma bränsleförbrukning som jag har på passaten min i allafall, jag studerar även på gränsen till finland så jag åker då & då över och tankar röd diesel och den ligger på 10kr/liten istället för 14kr/litern som den gör i sverige. Jag har sneglat lite på V50 men när man googlar det så kommer det upp många trådar om att var 6000:e mil måste man fylla på additiv i partikelfiltret samt att man ska byta ut det var 12 000:e mil och det sägs vara väldigt kostsamt. och om jag fortsätter att köra i den takten jag gör nu, (med passaten har jag kört närmare 5000mil sedan Augusti i fjol) och då känns det inte rätt att ha en bil med så kostsamma servicekrav, annat hade det varit om jag bara kört 1-2000mil per år men så lite kör jag inte med tanke på min pendling samt mina bilresor som sker utöver det, så även fast skatten är dyrare så går jag stort plus på att köra en bränslesnål diesel även fast skatten ligger på 6000kr. Sedan tror jag att i norr ligger vi efter för jag har då aldrig hittills sett någon station här uppe där man kan tanka biogas heller :D
Användarvisningsbild
av milktrucker
det där med filterbyte och vätskor gäller bara äldre V50 med MX75, dvs med 5-växlad låda. De nyare med 6-växlade lådan behöver ingen service på avgasfilter.
av h3nk33
milktrucker skrev:det där med filterbyte och vätskor gäller bara äldre V50 med MX75, dvs med 5-växlad låda. De nyare med 6-växlade lådan behöver ingen service på avgasfilter.
Vilken är första årsmodellen med servicefritt partikelfilter?
Användarvisningsbild
av milktrucker
nån gång vid 2010 kom den i produktion tror jag
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m&o[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]