Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _Rick_
Hejsan folket :)

Hur känslig är Haldexen/vinkelväxeln på olika mönsterdjup på däcken?

Jag tänkte om jag sätter dit vinterdäck som inte är exakt slitna (men samma märke, storlek och modell) Kommer detta att skada drivlinan?

Vissa säger: Du kan köra med vad fasen som helst på Haldexbilarna. Medans om man kollar vid tanklocket så har man en varning.

Vad är det eg som gäller?
Användarvisningsbild
av eccy243
Har hört någonstans att det får vara max 3mm skillnad i mönsterdjup mellan fram och bakdäck.
av Frigge
Haldex är INTE känslig för rullningsomkrets då den "frirullar" när den inte är aktiv. En XC med visco har viss drivning på alla hjul hela tiden.
Användarvisningsbild
av _Rick_
Jimmy & Frigge: bra. då behöver jag inte vara orolig då :)
av matzen10
eccy243 skrev:Har hört någonstans att det får vara max 3mm skillnad i mönsterdjup mellan fram och bakdäck.
Ja det har nått mina öron med, när det gäller Visco-varianten (det tidigare systemet) men inte när det gäller Haldex (det nuvarande systemet).

M V H
---> Matz
av Frigge
När det gäller visco gör det inget om slitaget är större än 3 mm. Den klarar VÄLDIGT slitna framdäck utan att gå sönder. Däremot klarar den INTE skillnaden mellan olika däck fabrikat,tex Goodyear fram o Nokian bak, den differansen i rullningsomkrets är mycket större än om däcken bara är slitna och har samma fabrikat fram o bak.
av cme
Ska största hjul (minst slitna) sitta fram eller bak?

cme
av Frigge
cme skrev:Ska största hjul (minst slitna) sitta fram eller bak?

cme
Den frågan får man nog ställa sig själv. Hur man själv vill ha det, precis som på alla andra bilar.
av cme
Jag ska kolla men jag tror att de största skall vara fram så att man avlastar viscon (om man har det). Framhjulen drar mer om de är större men de slits ju mer också.

cme

Powershit lådan, läs på förs[…]

När är Huvudcylinder bytt och det lö[…]

Det hade säkert varit smidigt men jag har i[…]

Du ska mäta direkt på den svarta kablen[…]