Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Förra veckan köpte jag en Volvo V70 2.4D Kinetic (-05, 20300 mil) i Frankfurt (Bor i Tyskland) - se traden "vilken ska jag köpa". Har gjort den sista missade servicen och imorgon ska den in för kamremsbyte/vattenpump (kunde inte fa det bekräftat fran verkstaden att den var bytt 2011 - also hellre 500-600€ än 5000-6000€ om jag har otur).

Nu till min egentliga fraga. Vad kommer att ga sönder/krangla/behöva bytas och vad är den vanligaste orsaken till att dessa bilar blir staende pa Autobahn? Jag pendlar drygt 60 mil per vecka och plus semester kommer jag upp i en arlig körsträcka pa runt 3000 mil. Min största oro är att jag ska bli staende pa Autobahn pa väg till jobbet eller pa semestern. Also, vad ska eventuellt byta redan nu för att undvika stillestand?

Vad har ni för erfarenheter?

Tack!
kopplingslameller
Bara kopplingslameller? :)

Hur är det med dieselinjektorerna? Eller är det ett problem som drabbar tidigare arsmodeller?

Vilka erfarenheter har ni gjort angaende problem som lett till stillestand?
koppling med uppätna lameller 2ggr.
1 gång en turboslang som lossnat
Inte så mycket, men elen kan spöka lite, vänster bakluckas ellindningar kan skavas av i gångjärnet, framfjädrarna går av (se andra trådar), generatorn kan gå sönder/slira och lambda sonder bråkar, i övrigt en ganska driftsäker bil
Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]

Farthållare

Idag la farthållaren av. Var på en l&a[…]

Här är kabelskadorna dokumenterade, dock[…]

Kostnad för halvljus?

Jag köpte en D1S på Biltema, tänkt[…]