Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wärnsjö
Hej!! hur är det med motorolja till d5 vet att i min gamla 04 körde jag på 5w-30 vet iof inte om det var rätt.och den jag har nu 07 rekomenderas 0w-30. kan jag köra den nya på 5w-30?? där jag köper olja sa dom att det går bra med den oljan om jag servar på 1500 mil intervall. vill fråga här först innan jag gör något dumt.
Användarvisningsbild
av Magnus308
wärnsjö skrev:Hej!! hur är det med motorolja till d5 vet att i min gamla 04 körde jag på 5w-30 vet iof inte om det var rätt.och den jag har nu 07 rekomenderas 0w-30. kan jag köra den nya på 5w-30?? där jag köper olja sa dom att det går bra med den oljan om jag servar på 1500 mil intervall. vill fråga här först innan jag gör något dumt.
Varför vill du köra på 5w30?
0w30 är överlägsen på vintern

Vilka två oljor är det du jämför, viskositeten säger inte speciellt mycket.
av Nicasl
För det första när det kommer till vilken olja?
Läs instruktionsboken vad som gäller för Din motor?
Viskositeten är en sak,men klassificeringarna en annan sak !!

Exempelvis, ACEA A1/B1,A3/B3,A5/B5 eller API SN/CF osv.
Klassificeringarna är väldigt viktiga att de stämmer överens med Din motors speciella krav !
Viskositeten styr mer hur Du personligen brukar bilen,långkörningar/stadskörningar/korta körningar/långkörningar/tävling osv.
Standard brukar vara 0w30 för de flesta bilar och även på de sk LL (Long Life) oljorna.
0w30 är även en bra viskositet när man kör korta sträckor mer än långa.

Men oavsett viskositeten så är klassificeringarna det viktigaste då dagens nyare motorer klarar av den tunnare olje varianten som exvis A5/B5 men som de äldre kan ta skada av och skall enbart köras på A3/B3 varianten.
Sen är det skillnad mellan bensin och Diesel motorers krav på oljan!

För att undvika dessa missar så gäller instruktionsbokens rekommendationer !!
Följ dessa och Du får rätt sort utan att fundera mer på saken :D
av wärnsjö
Det är samma märke på oljorna okq8.. 5w-30 uppfyller samma krav som 0w-30 oljan den sistnämda är väll en Longlife??
var bara en tanke genom att jag kör cirka 3000 mil om året men byter alltid var 1500mil.så blir det billigare servicar
av Nicasl
Titta på "PDB" (produktdatabladet) vilken klass Din motor kräver.
Sen är det valfritt att köpa det märke man vill :D
Här kan Du välja märke och sort till bra priser...http://www.oljaonline.com/
Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]

Farthållare

Idag la farthållaren av. Var på en l&a[…]

Här är kabelskadorna dokumenterade, dock[…]

Kostnad för halvljus?

Jag köpte en D1S på Biltema, tänkt[…]