Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svmh906
Dags att byta bromsbelägg. Var hittar jag bra prisvärda belägg? Greenstuff? Redstuff? Original som gäller eller biltema eller nåt annat? Beläggen får gärna hålla längre än original. De dära redstuff o greenstuff ska hålla längre enl reklamen men är det verkligen så? Kanske finns det andra belägg som är bra än jag nämnt.
Användarvisningsbild
av Magnus308
Redstuff är värdelösa dom funkar bara bra om dom är varma, Greenstuff kan jag inte rekommendera.

Kolla på ATE dom är iaf jag väldigt nöjd med
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Mina Original klossar har gått 4500 mil nu. Dem i fram borde hänga med 1500 mil till. :D
av *pettson*
Nu kör jag XC90 inte 70 serie tyvärr. Så mitt svar kanske är orelevant.

Jag kör redstuff med EBC skivor och har bättre broms än original vid start. Men helt korrekt är att redstuff blir ännu bättre vid värme så att säga. Dom tar väldigt bra och blir bara bättre i mitt fall.
Men 70 serien är en lättare bil. För bästa svar vore ju bra att veta hur körstilen är? Är det mest korta körningar och lite broms så borde taxibelägg/ mintex via mekonomen gå utmärkt, det är ju mer av coldstoppers. Om det är vanlig körning så går det mesta bra.
Det är ändå din skötsel av bromsarna i slutändan som avgör hur bra broms du kan få med valda belägg.

Bra inkörning av beläggen och sen hårda inbromsningar då och då för att behålla material från beläggen (det sker en överföring av klossmaterial till skivan när det blir varmt). Så ska bromsarna ta bra lång tid framöver.
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja körde med Redstuff och funkade fint som pettson skrev. Så jäkla kul när bromsarna aldrig mattas när man sotar ur bilen :lol:
av Mobbe
Har haft både green- respektive redstuff på olika bilar. Bromsverkan är mycket bra för båda. Greenstuff orsakar mindre damm/sot på fäljarna är min erfarenhet. Krav på uppvärmning av Redstuff har jag inte märkt.
Användarvisningsbild
av Magnus308
Mobbe skrev:Har haft både green- respektive redstuff på olika bilar. Bromsverkan är mycket bra för båda. Greenstuff orsakar mindre damm/sot på fäljarna är min erfarenhet. Krav på uppvärmning av Redstuff har jag inte märkt.
Har du använt Redstuff både på sommaren och vintern?
Hur tyckte du att dom fungerade när det var kallt ute jämfört med på sommaren?
av Mobbe
Ja jag har nu haft Redstuff på min XC70 både i slaskigt/saltigt vinterföre och heta sommardagar. De tar direkt. Jag skulle byta de på stående fot om det blev fördröjning.

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]