Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sellborn
Tjena !

Har haft av huvudbromscylindern och abs-enheten när jag hade ut motorn. Nu när jag kopplat på allt så bottnar såklart bromspedalen.

Hur luftar jag detta system smidigast ?

?:-/

Volvo V70, T5, 2005
av Sellborn
S6024t skrev:trycksätt systemet,är väl det enklaste.

Tänkte lite samma sak. Har tänkt köpa denna från feltema

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ve ... re-191531/

Jag har en kompressor hemma så det borde ju fungera. Om man ska lufta på det traditionella sättet så ska det tydligen vara ett helvete om luften har satt sig i ABS-blocket/pumpen.

Tror du grunkan ovan kan fungera ?
av Sellborn
S6024t skrev:den där trycksätter du inte med,den suger ut vätskan via luftnippeln

Jo det vet jag. Men det skulle väll fungera ?
av aldrigstanna
Drog inför samma uppgift för ett tag sen. Efter ett sinnessjult lyftande så gav jag upp. Mekonomen fick lufta det. Kostade 350 kr och var helt värt.... Hade också fått luft in i absen.
av Sellborn
aldrigstanna skrev:Drog inför samma uppgift för ett tag sen. Efter ett sinnessjult lyftande så gav jag upp. Mekonomen fick lufta det. Kostade 350 kr och var helt värt.... Hade också fått luft in i absen.
Luftade med grunkan jag länkade tidigare. Det gick kanoners :D. Fast 350:- är ganska försvarbart med :-)-)
Användarvisningsbild
av ErikT
Du kan också bakfylla bromssystemet med bromsvätska. D.v.s. du tar en oljekanna med pumpfunktion och ansluter en slang från kannans oljerör och ansluter den till bromsokets luftningsnippel.
Först måste du fylla slangen med bromsvätska ända in till luftningsnippeln, sedan lossar du luftningsnippel och börjar fylla på.
Du fyller på från alla oken tills nivån kommer upp i bromsvätskebehållaren, fördelen är att luft letar sig upp och bromsvätska letar sig ner.
Det betyder att vätskan inte behöver rinna igenom pumpenheten och dess kanaler och dra med sig luft vidare ner i pumpenheten och bromsrören.
Med bakfyllning så kommer bromsvätskan att enligt fysikens lagar tränga undan luften och det är mindre risk för luftbubblor/luftfickor i bromssystemet.

/ErikT

Hjulen kommer inte att sticka utanför hjulhus[…]

Går det lättare om du rullar och anpass[…]

S90 Facelift MY26

Den blir allt bra snygg men har ju dessvärre […]

Svågern fick igång bilen med sin bat[…]