Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rallyrobban07
Jag har en xc90 diesel som blivit konstig, är precis som turbon lägger av i bland kan köra å gasa upp i typ 120 sedan rätt som det är dör den ut ingen ork tar evigheter att komma upp i 100 sedan kan ja ligga på fullgas länge å försöka få upp varv ,sedan får den full ladd å fart igen. p.s volvo har hatt den uppkopplad men hittar inga fel. Några ide va de kan va .
av Volvouser
Allra först så få utläst evt felkoder :!:

Mitt tips - luftmängdmätaren, hade liknande problem på min D5'a.
Felkoder indikerade att turbon inte laddade (för lågt ladtryck), men det var LMM'en som var den riktiga orsaken.
av Mobbe
Rallyrobban07 skrev:Jag har en xc90 diesel som blivit konstig, är precis som turbon lägger av i bland kan köra å gasa upp i typ 120 sedan rätt som det är dör den ut ingen ork tar evigheter att komma upp i 100 sedan kan ja ligga på fullgas länge å försöka få upp varv ,sedan får den full ladd å fart igen. p.s volvo har hatt den uppkopplad men hittar inga fel. Några ide va de kan va .
Jag fick samma varning som dig. Bilen blev olidligt trött. Kollade felkoder. De pekade på gasspjället. Det var kuggsallad i spjällets maskineri.
Men jag vet inte villiga felkoder din mek. Hittat. Eller om din D5 motor är som min.
av olson
Mobbe skrev:
Rallyrobban07 skrev:Jag har en xc90 diesel som blivit konstig, är precis som turbon lägger av i bland kan köra å gasa upp i typ 120 sedan rätt som det är dör den ut ingen ork tar evigheter att komma upp i 100 sedan kan ja ligga på fullgas länge å försöka få upp varv ,sedan får den full ladd å fart igen. p.s volvo har hatt den uppkopplad men hittar inga fel. Några ide va de kan va .
Jag fick samma varning som dig. Bilen blev olidligt trött. Kollade felkoder. De pekade på gasspjället. Det var kuggsallad i spjällets maskineri.
Men jag vet inte villiga felkoder din mek. Hittat. Eller om din D5 motor är som min.
Gasspjäll ? har man inte sett många på D5 :???:
av Volvouser
olson skrev:Gasspjäll ? har man inte sett många på D5 :???:
Kan det inte vara EGR'n som Mobbe tänker på?
av Mobbe
Volvouser skrev:
olson skrev:Gasspjäll ? har man inte sett många på D5 :???:
Kan det inte vara EGR'n som Mobbe tänker på?
Gasspjäll kanske är fel benämning
Prylen som gick sönder heter Enligt Volvo: Spjällhus.
I spjällhuset sitter ju ett spjäll som påverkar mängden luft till motorn. Där av min benämning.
Men jag vet att även andra prylar styrs för att öka hastigheten vid pedaltryck.
Felkoderna jag hade var 0x9140 och 0x9190

Är det någon som har monterat nyare bak[…]

Okej så Polestar engineered är inte s[…]

Kom över en helt ny ratt, nu är jag n&ou[…]

Kolla att du kan rucka på oken tills inre […]