Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Bilen det handlar om är en V70 2002 med D5244T och symptomen kom plötsligt.

Bilen är orkeslös, man hör att den börjar laddar när man ger en aningens gas men släpper trycker igen efter det.
Inget läckage som hörs, det brukar ju höras tydligt ifall ett läckage finns, framförallt på trycksidan.
Man kan lirka upp varvtalet till 2000-2500v/m stillastående men den är helt orkeslös när man kör, uppförsbackar är bara att glömma. Kamremmen sitter rätt, luftfiltret är fräscht, kollat över tryck, sug och vakuumslangar.

En felkod finns och det är på kamlägesgivaren (permanent), kan detta fel göra att bilen hamnar i nåt felsäkertläge eller man felsöka på annat håll också innan man byter givaren, för jag vet ju inte ifall denna felkod varit där tidigare!?

Edit: Bör ju också tillägga att den ryker ordentligt när man står och torrgasar, röken är svart till färgen och det tyder väl på att den fettar på och hamnar i nåt säkerhetsläge!?

Instrumenthuset är helt svart också, så om det kommer upp nån varningstext känner jag inte till.
Detta fel kommer och går och har funnits tidigare.
Senast redigerad av 2 Hilmer, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Nexus skrev:säker på att ingen slang lossat vid intercoolern?
Ja det är jag säker på, får man laddtryck och det läcker ut så hörs detta tydligt!
Trots detta har jag gått igenom slangarna så allt ska vara okej.
är turbon kass?
Limp home Börja med att byta kamlägesgivaren, är den fel så får rubbet galna instruktioner.
... det är inte oljesilen till vvt (camställningsventilen) som saknas/är tät
Användarvisningsbild
av Hilmer
Begagnad kamlägesgivare monterad idag och felkoderna raderade = ingen skillnad mer än att felkoden nu gick att radera.
Det var dåligt med ström i batteriet så starthjälp krävdes och efter att gått ett tag så började den faktiskt få liite laddtryck i alla fall!?

Status just nu:
*Den ger visst laddtryck, men långt ifrån som den ska.
*Felkoder raderade, men i panelen varnar den för koder och motorlampan lyser växlande orange/röd med några minuters intervall.
*Kollat är och bör-värde på bränsletryck osv och det är ok.
*Är och bör-värde på laddtryck tomgång ok.
*Värdet på laddtrycksventilen toppar som mest 43% i treans växel under en liten stund, i övrigt runt 19-25%, här bör den kanske ligga närmre 75-80%, nån som vet bättre och som har en förklaring på åtgärd?

Kan det vara så att det finns en läcka i alla fall!? Fått tips om o-ringen mellan turbo och plaströret under motorn, vad tror ni?
Även om jag tidigare var tvärsäker på att ett läckage var omöjligt så börjar jag vekna en aning i denna fråga, just nu verkar det ju inte finnas så många andra alternativ...
Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]

Farthållare

Idag la farthållaren av. Var på en l&a[…]

Här är kabelskadorna dokumenterade, dock[…]

Kostnad för halvljus?

Jag köpte en D1S på Biltema, tänkt[…]