Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har fått problem med min v70 glt -01 som snart har gått 32000 mil
varje gång jag svänger höger så aktiveras antispinnen och det börjar låta väldigt illa. Om jag har förstått det hela rätt så går antispinnen på abs givaren så är det helt enkelt ABS givaren som är kass? Och om de är så vilken sida är troligast sönder? Jag har kollar kuggringarna och de ser hela ut.
av *pettson*
Landtorp skrev:Jag har fått problem med min v70 glt -01 som snart har gått 32000 mil
varje gång jag svänger höger så aktiveras antispinnen och det börjar låta väldigt illa. Om jag har förstått det hela rätt så går antispinnen på abs givaren så är det helt enkelt ABS givaren som är kass? Och om de är så vilken sida är troligast sönder? Jag har kollar kuggringarna och de ser hela ut.
Om givaren är trasig så har du en felkod på detta. Har du det?
Vad gäller ringarna så ser dom ofta ganska okej ut, men är i själva verket för slitna. Dom ger diffus signal vid vissa tillfällen helt enkelt. Även glappa hjullager kan ge symtomet.
Hittar du inga koder och inget glapp så blir det byte av ABS ringar. Byt med fördel just på bägge sidor.
Kassa hjullager lär höras och om inte annat så kan du känna på hjulcentrum efter en tur på 6-7 km och låt sedan bilen rulla till stillastående gå sedan ut och känn på navet är det ena navet varmt så har du ett dåligt lager eller en anliggande broms.
Om du klarar att inte använda bromsen under ex 6-7 km så är det (vid påtaglig värme) säkert ett lagerfel.

Centrumbulten är ett bra tipps inte ovanligt att den släpper.

Om inte så gör som Gurun Pettson säger byt abs ringar
Ja naturligtvis så är det ABS-Ringen men man börjar alltid med det som är enklast att kolla och det som är billigast.
Sen, i sådana här fall så kryper man under bilen och tar tjuren vid hornen och så är problemet löst. I de bästa av världar...
Volvo car UX

https://insideevs.com/news/787469/volvo-software-u[…]

Nytt UX

Kör en 2025 t6. Ja menyraden äter upp ka[…]

Stefans 968

Du kör för lite och för snällt[…]

Polestar 4 kombi

https://carnewschina.com/2026/02/18/polestar-4-est[…]