Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Siqqe
Hej,

Jag har stött på det jobbigaste felet jag varit med om någonsin. Det handlar om en V70N -01.

För några dagar sedan klickade bilen bara när jag försökte starta den. Laddade batteriet och allt var okej igen. Jag tänkte att det måste varit min 2,5 åring som tänt någon lampa eller något som dragit ur batteriet.

Någon dag senare var det samma sak igen. Denna gång trodde jag inte det var min grabb utan att något annat drog ur batteriet. Samtidigt som jag skulle sätta på batteriladdaren upptäckte jag att baklyset tändes. Efter ca 20 sekunder släcktes det igen.

Ett annat konstigt fenomen jag upptäckte var att om nyckeln inte är i tändningslåset, ljusomkopplaren är i läge 0, och jag drar i blinkersspaken mot mig (ljustuta, helljus) så tänds halvljuset. När jag släpper tillbaka spaken så är halvljuset fortfarande tänt. Om jag sedan drar och släpper i spaken ytterligare en gång så släcks ljuset. Detta hände inte bara en gång utan går att upprepa.

Jag hade inte mer tid att felsöka men jag laddade iaf batteriet.

Idag skulle jag fortsätta min felsökning och nu uppstår helt andra fel. Igår när jag gick in var batteriet fulladdat (12,5 V) men idag var batteriet helt dött. Jag fick låsa upp med nyckel och innerlampan tändes svagt i ca 20 sekunder innan det släcktes. All övrig elektronik var helt död. Jag kröp bak i bagaget och mätte batteriet och förvånades av att batteriet fortfarande var fulladdat (12,5 V).

Testade att koppla på kablar från ett annat batteri men samma problem. I all frustration så vred jag på/av tändningen ett antal gånger och upptäckte att ca 1 av 10 gånger så tänds CD-spelaren (dock utan musik).

Felet verkar på något konstigt sätt eskalera och mutera sig självt. Först var batteriet dött och löstes genom att ladda batteriet, men nu är batteriet fulladdat och andra fel har uppstått. Jag tycker ändå att felen borde ha med varandra att göra.

Några idéer om hur jag ska gå vidare?

EDIT:
Glömde en sak. Den senaste veckan har det kommit upp felmeddelande ibland när man startar bilen. "Bromsservice erfodras" eller något i den stilen. Meddelandet slocknar om man stänger av och startar igen.

Kan det vara CEM som strular? Styrs all elektronik (även innerbelysning) via denna?
av valln
Jag skulle bytt batteri och ladda med batteriladdare. Kopplat bort ev kontakt till släpvagnsuttag. Kolla annan elektronik ex extraljus som ej är original. Kollat hur generatorn mår. Allt i den ordningen.
av Siqqe
valln skrev:Jag skulle bytt batteri och ladda med batteriladdare. Kopplat bort ev kontakt till släpvagnsuttag. Kolla annan elektronik ex extraljus som ej är original. Kollat hur generatorn mår. Allt i den ordningen.
Jag kopplade ur batteriet och satte kablar till en annan bil men tyvärr ingen skillnad.

Släpvagnskontakten ska jag testa att koppla ur.
Har ingen eftermonterad utrustning i form av extraljus eller liknande.
Hur kollar jag generatorn?
Siqqe skrev:Hej,

Jag har stött på det jobbigaste felet jag varit med om någonsin. Det handlar om en V70N -01.

För några dagar sedan klickade bilen bara när jag försökte starta den. Laddade batteriet och allt var okej igen. Jag tänkte att det måste varit min 2,5 åring som tänt någon lampa eller något som dragit ur batteriet.

Någon dag senare var det samma sak igen. Denna gång trodde jag inte det var min grabb utan att något annat drog ur batteriet. Samtidigt som jag skulle sätta på batteriladdaren upptäckte jag att baklyset tändes. Efter ca 20 sekunder släcktes det igen.
Ett annat konstigt fenomen jag upptäckte var att om nyckeln inte är i tändningslåset, ljusomkopplaren är i läge 0, och jag drar i blinkersspaken mot mig (ljustuta, helljus) så tänds halvljuset. När jag släpper tillbaka spaken så är halvljuset fortfarande tänt. Om jag sedan drar och släpper i spaken ytterligare en gång så släcks ljuset. Detta hände inte bara en gång utan går att upprepa.
Det är ju Follow me Homefunktionen du beskriver ! Står t.om. i Instruktionsboken ...

Jag hade inte mer tid att felsöka men jag laddade iaf batteriet.

Idag skulle jag fortsätta min felsökning och nu uppstår helt andra fel. Igår när jag gick in var batteriet fulladdat (12,5 V) men idag var batteriet helt dött. Jag fick låsa upp med nyckel och innerlampan tändes svagt i ca 20 sekunder innan det släcktes. All övrig elektronik var helt död. Jag kröp bak i bagaget och mätte batteriet och förvånades av att batteriet fortfarande var fulladdat (12,5 V). Tyder på Jordfel någonstans...

Testade att koppla på kablar från ett annat batteri men samma problem. I all frustration så vred jag på/av tändningen ett antal gånger och upptäckte att ca 1 av 10 gånger så tänds CD-spelaren (dock utan musik). Hur länge väntade du med det andra batteriet innan du kollade läget ?

Felet verkar på något konstigt sätt eskalera och mutera sig självt. Först var batteriet dött och löstes genom att ladda batteriet, men nu är batteriet fulladdat och andra fel har uppstått. Jag tycker ändå att felen borde ha med varandra att göra.

Några idéer om hur jag ska gå vidare?
Som tidigare sagts: Ta ur Batteriet o ladda det på riktigt, kolla sedan med Belastningstestare på detta, kan vara kortslutning i Batteriet

EDIT:
Glömde en sak. Den senaste veckan har det kommit upp felmeddelande ibland när man startar bilen. "Bromsservice erfodras" eller något i den stilen. Meddelandet slocknar om man stänger av och startar igen.

Kan det vara CEM som strular? Styrs all elektronik (även innerbelysning) via denna?
Sällsynt med CEM strul om man inte varit o "Pillat" med diverse saker.....
av Siqqe
wissel skrev: Det är ju Follow me Homefunktionen du beskriver ! Står t.om. i Instruktionsboken ...
Tyder på Jordfel någonstans...
Hur länge väntade du med det andra batteriet innan du kollade läget ?
Som tidigare sagts: Ta ur Batteriet o ladda det på riktigt, kolla sedan med Belastningstestare på detta, kan vara kortslutning i Batteriet
Sällsynt med CEM strul om man inte varit o "Pillat" med diverse saker.....
Möjligt att det är follow me home funktionen som jag beskriver, men lysena har aldrig tänts varken innan eller efter detta igen.
Jag kopplade in med på en annan bil i ca 10 min utan att få liv i bilen.
Jag kopplade också ur batteriet och kopplade direkt in mig på ett annat batteri utan skillnad, så batteriet utesluter jag.
av valln
Det kan bli väldigt konstiga fel om batteriet är slut. Ex. på min f.d. 740 startade och funkade bilen perfekt vissa gånger , men vissa gånger var bilen helt död...
Det går inte att garantera skicket på batteriet med spännings- eller belastningsprov.
av Siqqe
valln skrev:Det kan bli väldigt konstiga fel om batteriet är slut. Ex. på min f.d. 740 startade och funkade bilen perfekt vissa gånger , men vissa gånger var bilen helt död...
Det går inte att garantera skicket på batteriet med spännings- eller belastningsprov.
Jo, men jag har ju kopplat ur batteriet och kopplat in mig direkt på en annans bils batteri mha startkablar.
Vaddå "kopplat in mig direkt" ??
Med motorn igång eller ? :P
Till Valln: BELASTNINGSprov är väl det ENDA sättet att fullt ut kolla ett batteri !
av monza
wissel skrev: Till Valln: BELASTNINGSprov är väl det ENDA sättet att fullt ut kolla ett batteri !
Det där funderar jag på, hur belastnings-testen fungerar och vilka fel den inte upptäcker?
Jag fick nämligen min S80´s batteri belastningstestat av två firmor som bägge sa att batteriet var helt schysst. Lik förb---at dog batteriet när jag körde "eget belastningstest" med stereon igång i några min eller för all del, p-ljus i en kvart o sen försökte starta bilen.

Ctek-laddaren sa att batteriet var fulladdat o fint varje morgon.

Med nytt batteri var det givetvis inga problem.

Mvh
av Siqqe
wissel skrev:Vaddå "kopplat in mig direkt" ??
Med motorn igång eller ? :P
Till Valln: BELASTNINGSprov är väl det ENDA sättet att fullt ut kolla ett batteri !
Jag kopplade ur batteriet, och för att slippa montera ur batteriet från den andra bilen så kopplade jag istället startkablar från min fungerande bil till batterikablarna på den ej fungerande bilen.
Volvo car UX

https://insideevs.com/news/787469/volvo-software-u[…]

Nytt UX

Kör en 2025 t6. Ja menyraden äter upp ka[…]

Stefans 968

Du kör för lite och för snällt[…]

Polestar 4 kombi

https://carnewschina.com/2026/02/18/polestar-4-est[…]