Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Storfot
Vilket undertryck är egentligen normalt?
Jag läste några varierande uppgifter här på forumet på mellan 0,2 och 0,5 bar vid tomgång.
Jag köpte en billig mätare (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... re-151366/) som mäter -100 - +70 kPa (ca -1 - +0.7 bar) och tänkte att den borde fungera bra att koppla till röret för oljestickan för ett litet snabbtest.
Så jag startade motorn och kollade på tomgång och vid ca 3000 rpm. Resultatet? Mätarnålen rör sig inte det minsta!
Borde man inte få någon form av utslag oavsett om ventilationen är igensatt eller inte?
Om jag blåser eller suger i slangen till mätaren så ger den ca 20 kPa i utslag vilket verkar rimligt, så det är inte mätaren som är död. Skarven mellan röret och mätarslangen tejpade jag, så där smet det inte in någon luft.
Användarvisningsbild
av lilleman
Vet inte vad mätvärdena ska vara men med motorn på tomgång
ska det kännas ett lätt sug om man lägger handen över oljepåfyllningen. :)

Med vänlig hälsning/Roger
vet inte heller nåra värden men ungefär så här gjorde jag på min s70 00a nyare motorn som kom sent 99 b5244s 170hk
den som inte har fördelarlock utan en spole på varje stift osv tror det sitter samma i en del s80 men kan ha fel.
jag skippade gummisnodden han snacka om vill man inte ha ner i motorn.
jag hade klippt till en stor bit av en rätt seg plast påse som jag för säkerhets skull höll i lite medans en medhjälpare gasade.

hasse.
av Storfot
Tackar för svaren. Jag kan inte påstå att jag känner något när jag lägger över handen, jag får väl testa med någon tunn plast och se vad som händer när det inte kan smita imellan någon luft.
Jag gissar att mätområdet på min mätare är helt fel för ändamålet i alla fall om man tänker efter lite. Någon har nog räknat om enheter fel i dom inläggen jag hittade. Hade undertrycket legat på 0,2 - 0,5 bar så hade väl den tunna kirurghandsken han satte över påfyllningen i filmen farit in i motorn istället för att bara visa en liten tendens att bukta in.
Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Hej! Det är den enklaste remmen att byta. Du […]

En disel. Nu var ju inte frågan om hur jag[…]

Schysst att du var ute och kollade! Bra att br&aum[…]

Byta ac rem på Volvo 940

Vet inte exakt hur det ser ut på din bil. Ha[…]