- tor 02 okt 2014, 15:54
Hej !
Undrar lite om automatlådan till dessa. Har forskat lite.
Lådan är till verkad i Japan av Aisin Warner och är modellen "AW55-50/51SN"
Jag har kollat deras hemsida och enligt dom så har bara en typ av aw55-50/51sn tillverkats som lämpar sig hela vägen upp till 3,5 liters motorer.
Enligt wiki så är "gear ratio'n" densamma på alla
Enligt volvo så kan man inte ta en låda från tex 2,4 till en T5:a får att lådans serienummer? (8 siffrigt) stämmer inte överens.
Dom flesta v70's kör med denna lådan. Vad är det som skiljer dom alla åt.
Min slutsats av det hela skulle vara att det är enbart "Valve body'n" som skiljer dom åt, att magnetventilerna är olika och att dom hydrauliska gångarna ser olika ut. Om det nu skulle vara mer skillnad, Kan man konvertera över lådan så den går ihop med en B5244T5 motor ? (Jag har en låda i delar som är till en B5244T5)
Vad säger experterna ?
Vad säger experterna ?
Undrar lite om automatlådan till dessa. Har forskat lite.
Lådan är till verkad i Japan av Aisin Warner och är modellen "AW55-50/51SN"
Jag har kollat deras hemsida och enligt dom så har bara en typ av aw55-50/51sn tillverkats som lämpar sig hela vägen upp till 3,5 liters motorer.
Enligt wiki så är "gear ratio'n" densamma på alla
Enligt volvo så kan man inte ta en låda från tex 2,4 till en T5:a får att lådans serienummer? (8 siffrigt) stämmer inte överens.
Dom flesta v70's kör med denna lådan. Vad är det som skiljer dom alla åt.
Min slutsats av det hela skulle vara att det är enbart "Valve body'n" som skiljer dom åt, att magnetventilerna är olika och att dom hydrauliska gångarna ser olika ut. Om det nu skulle vara mer skillnad, Kan man konvertera över lådan så den går ihop med en B5244T5 motor ? (Jag har en låda i delar som är till en B5244T5)
Vad säger experterna ?
Vad säger experterna ?
- By Colinjohnmcrae