Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bstrom
Hej.
Jag behöver hjälp.Jag håller på &ska montera extra ljus på frugans V70.Det är en 2004 D5 Awd om det nu har nån betydelse.Jag har varit på volvo&köpt en orginal brytare för extra ljusen.Har hittat kontakt stycket som är fördraget till motor utrymmet.Men då jag mäter på det så har jag konstant plus&minus i kontakt stycket.Det har ingen betydelse om lyset är på eller inte.Måste plocka ut säkringen som skall sitta i motor utrymmet för fördraget extra ljus(säkring nr2)för att det ska bli ström löst i kontakten.Är det nån här som har varit ute för samma sak eller kan veta vad det kan bero på?Eller är det jag som har gjort något fel?
Väldigt tacksam för svar/hjälp.
Användarvisningsbild
av wissel
Hej, berätta gärna HUR du kopplat dina ljus, köpte du även kabelsatsen hos Volvo ÅF ?
av bstrom
Hej.Jag har inte köpt någon kabel sats på volvo efter som jag ska ha 3st lysen&använder kontaktor istället för relä.Men läste just på nån annan tråd här på forumet att man måste låta bilen lära sig att knappen sitter där.Måste kanske göra det för att det ska funka?
Användarvisningsbild
av milktrucker
det är inte + och - i kontaktstycket, den ena, den tunnare, är styrning till reläet som ingår i volvos kit. -kabeln skruvas i bilens plåt.
av Emilh
Du kommer inte att kunna mäta nått från original kontaktdon om du inte installerat kontakten i kupén enligt instruktion, bilen programmerar sig själv när den känner av kontakten. Dock behövde jag även sätta i en extra säkring i lådan i motorutrymmet, tror det beror lite på årsmodell. Det stod vilken säkring i Volvo origiginal monteringsanvisningar.

Själva kontaktdonet som jag förstår kommer som sagt inte strömmen, utan är för styrning. Kabelsatsen jag köpte på Volvo är för tre lysen och anpassad för det, så man behöver inte göra eget om man inte vill
Användarvisningsbild
av Perc
bstrom skrev:Hej.
Jag behöver hjälp.Jag håller på &ska montera extra ljus på frugans V70.Det är en 2004 D5 Awd om det nu har nån betydelse.Jag har varit på volvo&köpt en orginal brytare för extra ljusen.Har hittat kontakt stycket som är fördraget till motor utrymmet.Men då jag mäter på det så har jag konstant plus&minus i kontakt stycket.Det har ingen betydelse om lyset är på eller inte.Måste plocka ut säkringen som skall sitta i motor utrymmet för fördraget extra ljus(säkring nr2)för att det ska bli ström löst i kontakten.Är det nån här som har varit ute för samma sak eller kan veta vad det kan bero på?Eller är det jag som har gjort något fel?
Väldigt tacksam för svar/hjälp.
Jag fick också konstant ström i kontakten vid luftburken då jag mätte med en multimeter. När jag kopplade på ett relä fungerade det däremot fint. Testa det, eller en glödlampa eller nåt. Vad som helst som är mer tungdrivet än multimetern.

Det är så mycket datoriserat i 2000-talsbilar så man blir lite virrig ibland när man ska koppla el. Det är ju många som t.ex monterar LED i innerbelysningen och märker att dom glöder hela tiden. Bilen skickar alltid ut liiite ström i systemet men det märks inte med vanliga glödlampor. LED är så lättdrivna så dom tänds.
av bstrom
Det är ju så att jag har inte bara konstant ström när jag mäter med multimeter.Jag har provat att koppla in kontaktorn sen en glöd lampa på den.Lampan skiner konstant i alla fall!Så det är därför jag blir fundersam.En del säger att man måste ta bägge kablarna från kontakten både styr&jord sen att bilen måste lära sig att brytaren sitter där?Har kopplat mycket extra ljus på nyare bilar men aldrig på volvo&har aldrig stött detta problem tidigare.Har jag blivit så dum eller gör jag något jätte fel??Så därför är jag nu fundersam om det nån som vet exakt hur jag ska koppla in kontakorn?Så klart direkt ström från plinten vid säkrings boxen till kontaktorn!Men sen ska jag jorda den i chassit eller ta från kontakten?Måste jag göra bilen ström lös för att brytaren ska funka?Eller hur ska jag göra???Gärna om nån har några bilder eller ett koplings schema med vilken färg som ska kopplas var.
Tack på förhand Roger
Användarvisningsbild
av Perc
Jag använde uttaget vid luftburken till relästyrning, sen tog jag jord och plus på annat håll. Funkade skitbra för mig.
Användarvisningsbild
av Perc
Minns inte, jag chansade och det funkade så jag testade aldrig byta plats på kablarna. :) Tror inte reläspolen spole bryr sig om polaritet.
Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Hej! Det är den enklaste remmen att byta. Du […]

En disel. Nu var ju inte frågan om hur jag[…]

Schysst att du var ute och kollade! Bra att br&aum[…]

Byta ac rem på Volvo 940

Vet inte exakt hur det ser ut på din bil. Ha[…]