Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare allihopa!

Detta gäller en Volvo S60 T5, 2.4, 2001 med 250 hk med automatväxling.

I dag tänkte jag att jag skulle byta luftfilter på bilen, för jag tyckte den drog rätt bra med soppa, så jag börjar med det enklaste: att byta luftfilter helt enkelt... Körde till Biltema och sökte efter ett. De hade inte det på lager.

Men en annan anställd kom rusande med ett annat filter, det var ett sportluftfilter. Helt nytt i sortimentet, passar Volvo S60. Perfekt, köpte det. 179 spänn. Det var exakt lika stort som originalet men dock inte lika "djupt".

Gick ut, öppnade motorhuven, "klipsade" upp locket, tog ut det gamla filtret, satte in det nya, "klipsade" igen locket och startade. Allt fungerade skitfint tills jag kom till motorvägen. Jag tryckte ner kickdown i en omkörning av en långtradare. Då kände jag att den liksom hejdade sig när jag accelererade. Svängde in på en stor parkering. Då slocknade motorn...

Alla lampor lyste, servon lade av, jag rullade de sista metrarna in på parkeringen... Sen när jag försökte starta den så gick den som en potta skit.

Satte tillbaka det gamla luftfiltret, för tänkte att KANSKE det inte ändå är så att bilen gillar det nya filtret. Men fortfarande: går som en potta skit. Går okej i några sekunder, sen dör den om man inte gasar. Oavsett om jag har det nya sportfiltret i, det gamla eller ingenting alls. Bilen stannar oavsett.

För att komma hem så fick jag hålla gasen igång konstant, annars stannade bilen. Det är ju en automatare, så det är ett helvete om den stannar. Fem mil hem, det var en pärs med tanke på alla stoppskyltar, rondeller och korsningar. :)

Fick upp ett meddelande också i displayen: "motorsystem, service erfordras", plus att motorlampan lyser.

Bilen startar fint och går fint så länge jag gasar, men vad är det som är fel? Har något lossnat nånstans när jag bytte filter? Har jag kommit åt något? Vad kan ha hänt?

Kan också tillägga att bilen numera reagerar väldigt starkt på gaspedalen, nästan "överreagerar". När man släpper gasen i vanliga fall så brukar ju bilen "lugna sig" lite grann och sakta in mjukt och fint. Men nu när jag släpper gaspedalen så hackar det till som om den vill stanna direkt. Kanske detta har någon betydelse i felsökningsprocessen?

Detta fel är absolut något som relaterar direkt till min operation med luftfiltret så jag misstänker inte att det är något annat som av en slump slutade fungera exakt i samma stund som jag bytte filtret. Jag har försökt att googla och kolla, höra mer polare, men ingen har något bra svar.

Nu ger jag mig ut här på forumet och talar sanning när jag säger: ni är mitt sista hopp! Hjälp! :-O)
Senast redigerad av 1 Bubbe, redigerad totalt 0 gånger.
UPPDATERING!

Något är helt på tok med den här bilen. Nu mitt i natten (02:30) började det tjuta utav h-vete ute på gatan. Tänkte att någon katt kanske skuttat på bilen. Men icke - den stod bara där och tjöt för kung och fosterland. Jag gick fram för att larma av men den reagerade inte. Öppnade förardörren med nyckeln, satte mig och tänkte att den nog larmas av om jag vrider på tändningen och kanske startar upp den. Men den bara tickade och kämpade, det fanns ingen kräm kvar i bilen.

Så nu börjar jag undra om det här är något elfel! Jag har ju bytt till eftermarknadsstereo där jag skarvat antennkabeln lite slarvigt. Kanske något står där och slukar el? I morgon går jag ut och rycker ut stereon och isolerar alla kablar för säkerhets skull och ser till att få bilen uppladdad igen.

Det som slår mig nu i skrivande stund är att mina lampor också flimrade rätt bra på vägen hem under kvällen då jag tvingades hålla in gasen för att hålla igång den hem. Om någon jordkabel glappar nånstans så kanske det blir så här?

Vad tror ni? Närmar jag mig själv en diagnos, tro? :lol:
Batteriet kan ha kastat in handduken.

Luftfiltret byts vid service och det är inget som man behöver byta där emellan bara för att det är ballt!

Har du otur kan din luftmassemätare ha tagit stryk om luftfiltret varit inoljat med något kladd från Kina eller så. Läs ut felkoder INNAN du byter något i blindo igen!
Perra83 skrev:Batteriet kan ha kastat in handduken.

Luftfiltret byts vid service och det är inget som man behöver byta där emellan bara för att det är ballt!

Har du otur kan din luftmassemätare ha tagit stryk om luftfiltret varit inoljat med något kladd från Kina eller så. Läs ut felkoder INNAN du byter något i blindo igen!
Mätte styrkan på batteriet i går eftermiddag och det var fullt ös i det. Så jag tror bara att det laddats ur av något som tjuvar el någonstans. Misstänker att det är något som har med stereon att göra, ska rycka ut den i dag och börja om på ny kula.

Jag bytte inte luftfiltret för att det var ballt, jag gjorde det för att jag tyckte den drog mycket soppa och såg att luftfiltret som satt i var rätt så dammigt och "luddigt", så jag valde därför att köpa nytt. Att det blev ett sportfilter beror ju på att det var det enda Biltema hade inne på lager, det är ju ändå ingenting man ser eller kan titta på utan att lyfta locket. Jag är inte ute efter att det ska vara ballt, jag vill att bilen ska må bra och fungera tillfredsställande.

Har en sån där OBD2-manick med bluetooth man kopplar ihop med Android-telefonen. Måste bara ta reda på vilken app som passar till det, för jag prövade minst 10-12 stycken i går i jakt på felkoder, men ingen av apparna ville visa något. :evil:

Bilen står nere på gatan nu, jag har ryckt minuskabeln så att larmet inte ska stå och tjuta hela natten. Dåligt för grannsämjan. :)

Något tips på vad man kan felsöka på rent praktiskt/manuellt? Något man kan känna på om det sitter rätt eller se om något är på tok?
Och kan detta ha något med stereon att göra? För i samband med att jag bytte luftfiltret så tryckte jag stereon tillrätta innan jag började köra. Jag har nämligen inte skaffat någon monteringspanel till den nya stereon än så den sitter inte riktigt fast.

Tacksam för alla svar och er hjälp här inne!
För grannsämjans skull räcker det att du låser bilen med nyckeln i dörren. Då aktiveras ej larmet. Angående luftfilter, du har inte tappat någon av de små luftslangarna som är kopplade till locket, ca 5 mm i diameter. På min bil, ej samma motor, har jag två slangar till locket.
Själva luftfilter ska inte ha med saken att göra. Jag har alltid kört öppet filter på mina bilar.
Du kan ha skadat lmm. Eller råkar lossa någon slang. Du har tex mmagnetventilen vid filter burken. Den styr laddtryck.

Men innan du börjar göra något så kolla med någon som kan felsöka på rätt sätt med vida så kommer du garanterat få fram felkoder.
LaRy skrev:För grannsämjans skull räcker det att du låser bilen med nyckeln i dörren. Då aktiveras ej larmet. Angående luftfilter, du har inte tappat någon av de små luftslangarna som är kopplade till locket, ca 5 mm i diameter. På min bil, ej samma motor, har jag två slangar till locket.
ta säkringen till sirenen istället, då är larmet på men tyst. Finns ingen anledning att låta bilen vara olarmad. :-)
Perra83 skrev: Luftfiltret byts vid service och det är inget som man behöver byta där emellan bara för att det är ballt!
Sen finns det ju folk som byter filter själv istället för att lämna in bilen för det.
Men nu var inte detta orsaken till att han bytte om du läser TS inlägg.
LaRy skrev:För grannsämjans skull räcker det att du låser bilen med nyckeln i dörren. Då aktiveras ej larmet. Angående luftfilter, du har inte tappat någon av de små luftslangarna som är kopplade till locket, ca 5 mm i diameter. På min bil, ej samma motor, har jag två slangar till locket.
Haha, ja, jag räknade ju inte med att det skulle börja tjuta klockan halv tre på natten, så jag larmade ju av ren vana med fjärrkontrollen. :D Tänkte ju inte en enda sekund på något elfel med tanke på att detta uppstod i samband med att jag bytte luftfilter. Jag glömde ju att jag direkt efter att jag satt i luftfiltret, satte mig i bilen och justerade förvaringsfacket som ersatt den inbyggda biltelefonen och samtidigt justerade stereons position. Jag har ju en skalad antennkabel på baksidan där. Vem vet om det skiten lossnat och skaver mot något och kortsluter på något vis... Jag måste ta ut stereon och täppa till alla möjligheter till detta. (Hinner dock inte just nu, återkommer angående det när det är gjort!)

Va? Luftslangar kopplade till locket? Det måste jag totalt ha missat! :| Måste absolut anteckna detta för en närmare titt på den saken. TACK!
wissel skrev: ta säkringen till sirenen istället, då är larmet på men tyst. Finns ingen anledning att låta bilen vara olarmad. :-)
Korrekt. :P Men just nu står den inte på något sådant sätt att det är någon större fara. Den är låst med nyckel och minuspolen är av tills jag hinner titta närmare på allt det här.
Jonas_latt skrev:Själva luftfilter ska inte ha med saken att göra. Jag har alltid kört öppet filter på mina bilar.
Du kan ha skadat lmm. Eller råkar lossa någon slang. Du har tex mmagnetventilen vid filter burken. Den styr laddtryck.

Men innan du börjar göra något så kolla med någon som kan felsöka på rätt sätt med vida så kommer du garanterat få fram felkoder.
Har VIDA till min dator. Kanske skulle ta och röja lite på hårddisken så man kan installera, gå ner och koppla samman med bluetooth-grejsimojsen... Om det går, vill säga. Värt ett försök, tycker jag! Ska googla också på magnetventil så jag vet vad jag ska titta efter. Och LMM känns ju absolut som en sån grej som också kan orsaka sådana här bekymmer, men jag tycker mig ha varit oerhört försiktig när jag grejat med filterbytet. Men man vet aldrig, kanske inte bilen tycker om "mjuka tag"? :-DD

Jag tackar er alla ödmjukast för era hjälpsamma tips och inlägg! :-)-) Ni får gärna fortsätta droppa tips om ni kommer på något. Alla tips emottages mycket tacksamt! Jag svarar när jag hinner och ska så snart jag bara kan ta itu med operationen. Blir dock nog inte förrän i morgon torsdag.

PS. Har jag sagt TACK? :mrgreen:
Mätte styrkan på batteriet i går eftermiddag och det var fullt ös i det.
Vad är fullt ös. Vilka var mätvärdena?

Mvh GK

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]

Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]

Farthållare

Idag la farthållaren av. Var på en l&a[…]