Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrsylla
Som rubriken lyder så önskas tips på om det finns några kända brister att titta efter på S60 R Awd -04 299hk.
Har en arbetskamrat som är lite sugen på en som gått ca 25000 mil.
Om det är någon som har eller har haft en sådan och är bekant den?
av DannePe
Dom dyraste delarna att byta på en R är stötdämparna, vinkelväxeln och Haldex kopplingen.

Stötdämparna hos Volvo ca 6500kr/st går att hitta på nätet för 3500-4000kr/st, kolla efter oljeläkage och missljud från stötdämparna.
Vinkelväxeln har Volvo sänkt till drygt 10 000kr om jag kommer ihåg rätt, oljeläkage är vanligt så risk för "torrkörning".
Haldex kopplingen kostar 17k på mekonomen, som tur är går den inte sönder så ofta :)

Andra fel är överföringshylsan mellan växellåda och vinkelväxel som är tillverkad av returglas, 24k mil borde den vara bytt.
Oljepumpen till Haldexen brukar somna in, bra sätt att kolla är en grusväg och försöka spinna iväg.
Om oljepumpen är felfri ska man knappt känna en fördröjning mellan fram o bakhjul, inga slag eller smällar när bakhjulsdriften kopplas in.
av mrsylla
DannePe skrev:Dom dyraste delarna att byta på en R är stötdämparna, vinkelväxeln och Haldex kopplingen.

Stötdämparna hos Volvo ca 6500kr/st går att hitta på nätet för 3500-4000kr/st, kolla efter oljeläkage och missljud från stötdämparna.
Vinkelväxeln har Volvo sänkt till drygt 10 000kr om jag kommer ihåg rätt, oljeläkage är vanligt så risk för "torrkörning".
Haldex kopplingen kostar 17k på mekonomen, som tur är går den inte sönder så ofta :)

Andra fel är överföringshylsan mellan växellåda och vinkelväxel som är tillverkad av returglas, 24k mil borde den vara bytt.
Oljepumpen till Haldexen brukar somna in, bra sätt att kolla är en grusväg och försöka spinna iväg.
Om oljepumpen är felfri ska man knappt känna en fördröjning mellan fram o bakhjul, inga slag eller smällar när bakhjulsdriften kopplas in.
Tackar så mycket för lärorikt svar. Fick jag lite mer kött på bena vad vi speciellt skall titta extra på. :)
Volvo xc70 2011 svårstartad

Ok då ska jag testa ditt tips nästa g&a[…]

Det framgär inte om det är en bensin ell[…]

Hög och och låg märken på st[…]

Jag fick samma felkod för några å[…]