Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hepp :-O) Ett tag sedan jag skrev något i detta forum, har bara läst inlägg och lärt mig lite nya "trix" då och då och har bytt Volvo (till en XC90 AWD V8 2005) sedan sist jag skrev något här och det är minst ett år sedan :oops: Nu till min fundering som inte killarna på Volvoverkstaden kunde svara på men här tycks det finnas de som har svar på ALLT när det gäller Volvofunderingar :?: Jag bytte gångjärn på tanklocket pga. fästet till fjädern hade brustit och upptäckte av en slump att låset "kolven" gick inte ut i öglan på tanklocket och låste efter tidsfördröjningen. Jag skruvade loss låsanordningen som sitter fast med 2 torx-skruvar från utsidan under tanklocket och kopplade bort den anslutna kontakten på insidan och la låskolvsanordningen i bagageutrymmet, sprayade lite 5-56 på kolven och "motionerade" den lite fram och åter :oops: med en tång och lät den sen ligga lös i skuffen ett tag. Kopplade sen in den igen och testade, den låste långsamt upp = kolven for in men inte ut igen efter tidsfördröjningen när jag låste bilen. Jag sprayade lite mer 5-56 och motionerade kolven lite mer tills den började låsa upp allt snabbare. När den fått ligga ett tag till så började den låsa = med att kolven far ut efter tidsfördröjningen på c:a 8-10 min. Perfekt tyckte jag och sparade c:a 1200,- som en ny låskolv skulle kosta att beställa på Volvo, nu kanske den fungerar ett tag till? Men varför denna tidsfördröjning? Jag vill att tanklocket skall låsas synkront med dörrarna. Har läst någonstans att denna tidsfördröjning skall gå att nollställa i REM. Jag var till Volvoverkstaden och frågade om det gick? Ingen av de jag snackade med kunde svara på det och därför inte ge mig ett pris på denna inställning ?:-/ Någon som vet (vilket jag vet att det finns någon som vet) om det går att nollställa timern och få tanklocket att låsa sig samtidigt som jag låser dörrarna på bilen och slippa denna tidsfördröjning? Tacksam för svar och gärna en prisuppgift på inställningen om det också går att få? :-DD Mvh. Micke, "Datorskrotarn" 8)
S6024t skrev:fördröjningen kan ju vara bra när du ska tanka,om du kommer till macken kliver ur låser bilen,HUR ska du då få upp luckan om den låses samtidigt som dörrarna? därav fördröjningen.
Jag låser alltid bilen när jag tankat klart och går in på macken för att betala såvida det inte är en kontoautomat. :)
wissel skrev:Lätt att fixa för alla med Vida. Ingen mjukvara till det. Jag har så på mina volvosar.
Vad är egentligen 'VIDA'? Trodde det var ett program som man kan styra mjukvaran i bilen via ODB II uttaget eller vad det nu heter? Det jag inte kan, det frågar jag om :-DD -Teach me please ??:-/
Lite vad du kan göra med Vida + Dice hemma på Garageuppfarten :
Kolla igenom tråden.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=45
utöver detta så är det till felsökning av din bil med t.ex. motorn igång, kolla temperaturer, Tryck, Spjällägen, EECn med Evaporatortemp, Turbotryck,
kolla din EXAKTA mätarställning, med mycket mycket mera.
Artikel nr på varenda pryl på din Volvo, reparation, demont/mont. Ja du mycket är det och detta jag nämner är bara liite.
:-)
Volvo xc70 2011 svårstartad

Ok då ska jag testa ditt tips nästa g&a[…]

Det framgär inte om det är en bensin ell[…]

Hög och och låg märken på st[…]

Jag fick samma felkod för några å[…]