Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kobo
Tjena har sålt min audi nu efter dyr historia , enligt mig lite för dyr att laga.
Har nu fastnat för Volvo då jag vet själv det är rediga och bra bilar , var först sugen på s40 / v50 men efter läst en del dåligt om dom så fastnade jag för en S60. Många skriver mycket gott om den bilen . Enda fula med dom är intrument brädan , radion och det ser väldigt gammalt ut , men är ju en riktig bil så är ju värt .

Hittade då denna bil : http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_S60 ... m?ca=4&w=3
ringt och kollat däcken som var bra , 2 vinterdäck skulle bytas bara . Sedan var det nån skada bak , den hade blivit ripig sa dom men är målat över , ska be om bild om det är aktuellt.
Tycker ni den är överprisad? tänkte själv att den är värd kanske 65?
Är dock 50mil för mig till bilen så har inte så lätt och fara och kolla på den bara . Så måste ju lite på firman liksom , något speciellt jag ska fråga kanske?
Ge mig lite tips och vad ni tror om den själv.

Tack , (blivande volvo ägare )
av monza
Kolla om nån bor i närheten kan åka o kolla på den. Så gjorde jag när jag hade 100 mil till "min" bil.
Det kostade mig ett par trisslotter. Tyvärr ingen vinst till han som kollade bilen.

Mvh
Användarvisningsbild
av milktrucker
jag kan nästa ana en skånsk dialekt på T.S???

det vara bara första 3 modellåren på på P1'orna(V50/S40) som var problematiska, du kan lugnt köpa en av senare årsmodell.
av valln
kobo skrev: Hittade då denna bil : http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_S60 ... m?ca=4&w=3
ringt och kollat däcken som var bra , 2 vinterdäck skulle bytas bara . Sedan var det nån skada bak , den hade blivit ripig sa dom men är målat över , ska be om bild om det är aktuellt.
Jättefin motor i bilen. Jag skulle sakna regnsensor, som jag inte tror det är på bilen.
Någon S60-kännare kanske kan se om det är pirat+-avgasrör om så är fallet skulle inte jag köpa bilen. Jag tror att en i grunden kvalitetsbil inte blir bra ompysslad om ägaren köper delar på Biltema, undantag finns givetvis.
av kobo
hittat en nu men den är utan kupe och motor värmare . Är det värt det då tro? senaste ägaren haft den i garage på vintern men aldrig bra om den startats kall ofta.
Någon som har koll på vad det kostar att installera? läste nån stanns kittet kostar väl upp emot 2000kr?
någon som har koll och kan hjälpa en på traven
Användarvisningsbild
av Mabuse
kobo skrev:hittat en nu men den är utan kupe och motor värmare . Är det värt det då tro? senaste ägaren haft den i garage på vintern men aldrig bra om den startats kall ofta.
Kaross och chassie slits hårdare (läs rost) om den bor i varmgarage; snö och is som smälter gör att det ofta är blött, och saltas det dessutom...
Även om bilen står i ett varmt garage typ +20° så blir det fortfarande en kallstart för motorn, om det inte finns motorvärmare.
Användarvisningsbild
av Perc
Mabuse skrev:Även om bilen står i ett varmt garage typ +20° så blir det fortfarande en kallstart för motorn, om det inte finns motorvärmare.
Självklart räknas även en start i +20° till kallstart om motorn kallnat, men hur tänkte du nu? Inte använder man ju motorvärmare i +20 ändå?

Tycker den ser fin ut. Lite trist med manuell låda, men om det är det TS vill ha måste han ju få det. ;)
Användarvisningsbild
av Mabuse
Perc skrev: Självklart räknas även en start i +20° till kallstart om motorn kallnat, men hur tänkte du nu? Inte använder man ju motorvärmare i +20 ändå?
På jobbets parkering brukar jag plugga i motorvärmarkabeln när temperaturen kryper under +15°C
Användarvisningsbild
av Perc
kobo skrev:hittat denna nu som jag kanske köper.
http://www.blocket.se/stockholm/Fin_Vol ... m?ca=4&w=3

den jag måste montera motor värmare i om jag köper , någon som har någon aning om vart motorvärmaren ska monteras fast i motorn?
Klarar en som aldrig håller på med bilar av att göra det?
Köper du Calix eller Defa slangvärmare ska den monteras på en vattenslang långt ner bakom motorn. Ganska jobbigt att komma åt om man inte har lyft. Men svårt, det skulle jag inte vilja påstå att det är. När du ändå håller på skadar det ju inte att tappa ur kylsystemet och fylla på ny fräsch kylarvätska.

Sen ska du ju in i kupén med en sladd också. Att inte dra el för kupévärmare när man ändå håller på är bara dumsnålt, det är sånt man ångrar när man skrapat knogarna blodiga ett par morgnar.

Slangvärmare funkar bra, om man följer instruktionerna. Monteras den fel börjar vattnet inte cirkulera, nåt som leder till att elementet blir för varmt och brinner av. Ingen garanti om det visar sig vara monteringsfel. Rätt monterad håller en slangvärmare många år.

Calix har en separat modellspecifik monteringssats med en vinklad slang och lite andra småprylar som man måste köpa till. Defa har ingen sån utan man säljer samma element i olika kartonger med olika monteringssatser i istället.

Defa och Calix är hugget som stucket vilket man väljer. Förslagsvis kan man välja samma fabrikat som man har på den andra bilen i hushållet, då kan man ju använda samma sladd. :)
Mabuse skrev:På jobbets parkering brukar jag plugga i motorvärmarkabeln när temperaturen kryper under +15°C
Du måste nog vara ganska ensam om den metoden. :)
Volvo appen

Var precis i kontakt med Kundsupport via chatte[…]

Vet inte om en B4 har det där lilla stöd[…]

Byta ac rem på Volvo 940

Detta kanske hjälper dig: https://www.jagrull[…]

Serviceintervall Volvo v60 2013

Hej, Är det någon med tillgång[…]