Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 14683
Tjenare göbbar!

Tänkte mest dela min glädje, iaf såhär långt, gällande min planerade visit till Trollhättan och Autotech för en mappning av pärlan!

Köpte en xc70 D5 2005 (6vxl man) i början av Augusti och är toknöjd med allt. Äntligen diesel och trevlig fyrhjulsdrift till vintern, allt funkar 100%
och den är knappt inkörd på nu 26000 mil :p

Bokade en tid hos Autotech för 2v sedan för ecu trimmet (har den gamla 163hk / 340nm spisen) eftersom jag hellre anpassar bilen till min körstil mer än
att anpassa mig till bilens. Kör på lite lägre varv än vad som är tänkt troligen (1300-1600 är att föredra) så lite mer skutt i kärran är trevligt. Även vid högre
hastigheter och rpm såklart!

Nåväl, bokade en tid som sagt men dagen därpå såg jag här på forumet att vi har 10% hos dem och fick lite smygångest då jag inte angav rabattkoden vid bokningen.
Mailade Micke igår (de var på nurburgring sen förra veckan tydligen) och frågade om rabatten kunde inkluderas såhär i efterhand och det gick utan problem!

Detta låter ju nästan som nån jäkla reklamannons men är bara dretglad över både Volvon som bil, verkligen all bil man kan tänkas behöva för alla avseenden, utom kanske bankörning men jag är inte 20 längre, och Autotechs goda mottagande. Ska dit Onsdag 13.00 och sen får vi se hur det är efter trimmet.

Stay tuned for updates! / Toni - lycklig XC70 ägare som förhoppningsvis är ännu lite lyckligare :-DD
Användarvisningsbild
av milktrucker
jag är lite tveksam till just autotech då de ge "för mycket" kraft. 470 Nm är för mycket för D5-serien. T ex ska motorns interna delar klara påfrestningen, samtidigt som automatlådan bara klarar ca 450 Nm enl. volvos specifikationer.
M66, dvs 6-växlade manuella lådorna, är vridstrypta till 420 Nm medan automatversionen ger 440 Nm. De är antagligen känsligare för högt vrid, så ta det försiktigt.....
Användarvisningsbild
av 14683
milktrucker skrev:jag är lite tveksam till just autotech då de ge "för mycket" kraft. 470 Nm är för mycket för D5-serien. T ex ska motorns interna delar klara påfrestningen, samtidigt som automatlådan bara klarar ca 450 Nm enl. volvos specifikationer.
M66, dvs 6-växlade manuella lådorna, är vridstrypta till 420 Nm medan automatversionen ger 440 Nm. De är antagligen känsligare för högt vrid, så ta det försiktigt.....

Det är angivet 200 hk / 450nm på min motor dock, 470 är väl på den nyare dubbelturbo 185hästarn? Nåväl!

Jo är också lite sisådär över kopplingen mer än lådan men å andra sidan är jag ingen rivstart människa där man växlar hårigt 1-2-3 utan snarare växlar lungt men gasar tungt på högre växlar på landsväg.

Har manuella lådor momentbegränsning på 1-2 också eller är det enbart aut?

Gillar verkligen manuell! Mer kontroll över körstil och just att man kan växla väldigt lungt även med fuskmycket kraft! Är inte ett dugg orolig för motorn med högre effekt, spridare och turbo tål det utan problem, mest kopplingen som sagt meeeeeeeen den som lever får se ;)
Användarvisningsbild
av 14683
Update: Blev väckt ,fan-vet-när för jag är lagom zombie när jag sover och svarar i telefon, av Micke som sa att de inte hade min motors programvara hemma (weird, är ju världens normalaste volvodiesel, om än lite till åren kommer nu för tiden kanske) så jag fick komma ner 14.00 ist så de kan ladda ur originalprogramvaran och göra en ny mappningen baserad på denna istället. Fine by me! Låter bara mer spännande, wew skräddarsydda grejer! Kan sluta hur som helst haha...

To be continued!
av llesrof
14683 skrev:
milktrucker skrev: Det är angivet 200 hk / 450nm på min motor dock, 470 är väl på den nyare dubbelturbo 185hästarn? Nåväl!
Hade verkligen 185-hästaren dubbeltorbo? Den kom väl i och med modellår 2010 med 205 hästar?
Användarvisningsbild
av 14683
llesrof skrev:
14683 skrev:
milktrucker skrev: Det är angivet 200 hk / 450nm på min motor dock, 470 är väl på den nyare dubbelturbo 185hästarn? Nåväl!
Hade verkligen 185-hästaren dubbeltorbo? Den kom väl i och med modellår 2010 med 205 hästar?
Stämmer ja, såhär i efterhand, däremot skiljer andra delar i motorn.
Användarvisningsbild
av 14683
Verdict: (Varning: lång text men kanske 5% underhållande om man är på bra humör, scrolla längst ner för själva skillnaden, både i lite siffror och upplevd sådan)

For ner till Tröllhättn' idag för besöket och det blev en lite oväntad start på äventyret, haha!

Var där ca 13.30 och möttes av Artur, chef eller liknande i hushållet, en trevlig man! Han föreslog att han skulle köra mig till ett närliggande köpcenter där jag kunde fördriva tiden då deras garage är ett relativt litet garage och det finns inte direkt något lekland för oss barn. :p Sagt och gjort, vi for iväg och småtjötade lite i bilen. Jag blev avsläppt och han for tillbaka till garaget. Hur lång tid kalaset skulle ta visste jag ju inte (inte han heller skulle det visa sig..) så jag drullade in på BRL för att utforska varenda TV, stereo, stärkare och billjud-relaterad teknik som skådats i hopp om att tiden skulle gå fort.

Vid 15.00 ringer Artur och meddelar att bilen är klar men avbryter sig själv innan hela meningen är sagd efter att någon i bakgrunden hojtat till och konstaterar "Jaha förlåt, nej, mjukvaran är nedladdad FRÅN din bil, nu ska vi "bara" programmera om den och tanka tillbaka den. Jag återkommer!"
Yes box! Någon timme till då, max. Trodde jag. :D

Jag kan nu varenda pris, modell och spec på varenda högtalare och steg som BRL har inhouse i Trollhättan och med den högst onödiga kunskapen pinnade jag in på Team Sportia för att låtsastitta på allt från damlinnen till hockeyutrustning.... tick tock tick tock. Klockan blev 17.00 och Autotech stänger.

Notera att jag inte kan ringa dem då deras hustelefon stänger 17 och samtliga anställda har dolt nummer... hmmm.

Satte mig ute och solade knäna (ja, tog mest där ju!) då vädret va sketgött... Och klockan nådde 18.00... och 18.15.... Har det hänt något? Landade månen på Autotech och krossade varenda steg 1-kunnig man? 18.17 ringer telefonen! Inte ens dolt nummer... what?!

Micke,the man, ringer och säger att den är klar! På riktigt denna gång. Han hämtar upp mig och min sargade kropp (trampdynorna, om jag hade några, var redo för amputation efter många timmar av kvinno-shopping-fasoner, dvs gå 20 mil i en butik utan att köpa något men vilja ha allt) och vi åker tillbaka till garaget.
Jag undrar varför det tog SÅPASS lång tid, de har ju trots allt till och med hunnit stänga sen länge och får förklarat för mig att de inte hade mjukvaran till just min spec av D5 då varenda artikelnummer som sitter på bilen som kan skilja mellan min och alla andra gör att mjukvaran är annorlunda = Var tvungna att programmera om rubbet manuellt från scratch på plats. Plus att min 05'as OBD teknologi är usel och dataöverföringen är fantastiskt långsam jämfört med nyare bilar, så lång ned och uppladdningstid. Fine! Den är klar iaf! Hurra.... kanske?

Jag pröjsar (med våran jagrullar 10% rabatt) 4498 kr eller något sådant och åker hem. Men jag är inte ivrig att testa det man kanske testar först, kraften, jag passar på och gör bränsletestet först! Resan hem är identisk med resan jag gjorde när jag köpte bilen för 4 veckor sedan så det är på sin plats att jämföra förbrukningen då det var samma väg, samma bil, samma förare och samma väder/temp/trafik. Relativt lungt, 20 grader och sol.

Siffran: (Denna skillnad beror en del på att jag kan bilen bättre och kör den därför i uber-eco-mode istället för dagen jag köpte den, normalt yrkesförar-diesel-eco-mode utan att veta exakt var i registret man ligger vid varje hastighet osv osv. Men också på tuningen, hur mycket går inte att säga, skillnad blev det. Samt att datorn ljuger än lite mer efter en ommappning då spridarsignalen är ändrad men men)

Bilköpsdata: 100 km väg, 81 km/h snitthastighet, nytankad, 0.43 snittförbrukningen för sträckan indikerad av optimistdatorn.
Trimdata: 100km väg, 82km/h snitthastighet (yes, 1 mer!), nytankad, 0.33 snittförbrukning blabla av datorn.
Vi vet att färddatorn är optimist så verklig förbrukningen är säkert högre, inte som på nya volvoar att den ljuger 20-25% men säkert 10-15%. Men 10-15% av 0.33 är ju inte ens 0.4 långsam landsväg, ganska tjusigt för en relativt gammal tung bil. Notera att jag har 2.7 bar i mina Nokian Blue däck dock. Hjälper!

Skillnaden är stor i % mellan 0.43 och 0.33 som sagt, stor del av det är bilkännandet osv men det var mycket lättare att ligga på de varv jag ville utan att behöva gasa extra för att behålla hastigheten och vägen är relativt flack med kortare backar upp/ned. Kunde tyvärr inte tanka fullt hemma igen för att se den riktiga förbrukningen men det gjorde jag inte heller när jag köpte bilen så skillnaden jämförs bara dator vs dator, inte verklighet vs verklighet, men det är iaf inte dator vs verklighet så mellanskillnaden har ett värde.

Skulle inte kunna få ner den lägre, var TOKTRÖTT efter den sträckan pga nirvana-eco-driving läget och äggfoten ville krampa. "Men Toni, testen av effekt då? hallå?!?!?!"

Joooodå, provade nu på kvällen här, lite lägre temp osv, bättre. Det är två stora skillnader: Gasresponsen. Den har respons som min gamla v70 glt. Låter inte imponerande? Det är ju en bensinare, inte någon sportbil direkt, men ändå. Denna D5 var verkligen trött när man gasade till, speciellt på 6'an på 2000 rpm om man gav full gas, tog en sekund innan någon sorts kickdown känsla infann sig (manuell vxl..) och det började segdra. Nu är det pang-tjoff-iväg. Och jävlar vad iväg det är! Fnissade på varje accelerationstest på varje växel. Varenda gång! Hur en och samma bil kan vara so olika i karaktär utan att man ändrat så mycket som en mutters varv under huven är märkligt! Dessutom morrar den mer. Inte det lata D5 morrandet utan det lite argare morrandet! Vet ej varför, inget är ju bytt... går bara hårdare men turbon viner inte mer direkt, inte så det hörs iaf.

Har ingen frän telefon som kan filma och drit, eller tidtagarur så 80-140 tester osv finns ej annat än i mitt huvud men den är riktigt kvick för att vara stor som jupiters måne. Eller ja, antagligen med en motsvarande ny xc70 :p Är trots allt snarlika effektsiffror med gamla D5ans ögon sett är det "hoooly shit!".

Kan verkligen rekommendera detta för vem som helst egentligen men räkna med tid om de inte har programvaran för just din modell! :D Det är värt tiden, pengarna, fotsmärtorna.... Det är det!

Sorry för längsta inlägget i jagrullars historia. Ville bara skriva av mig! mvh - Toni
Lycka till Med trimmet. Jag tog bort mitt. Sotade som fan & jävligt jobbigt att ha manuell & trimma en Diesel. Jag tog bort det främst för att sotfiltret signalerade fullt. Inte kul. Nu kör jag original & är super nöjd :-D

Hade Promotech box trim!
Användarvisningsbild
av Perra83
Gotlandsbästa skrev:Lycka till Med trimmet. Jag tog bort mitt. Sotade som fan & jävligt jobbigt att ha manuell & trimma en Diesel. Jag tog bort det främst för att sotfiltret signalerade fullt. Inte kul. Nu kör jag original & är super nöjd :-D

Hade Promotech box trim!
Boxtrim? Är det något som du kopplar in mellan något kablage på motorn?

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]