Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av radio1
Halloj!

Är ny här så kanske skriver en dubbeltråd.
Sökte och hittade inte nått liknande så testar ändå.
Har en XC70 D5 2007 aut. härlig bil att köra förövrigt :)
Funderar på att byta ut mitt original avgassystem mot ett rostfritt sport.
Men sen har jag sett att de som tillverkar dessa Ferrita m.fl. skriver att de passar
ej Haldex!?
Jaha, alla V70 II AWD och XC70 från 2003 och framåt har väl Haldex?
Och ändå skriver de att det ska passa modellen.
Hmm, pratat med dem om detta men INGEN har kunnat förklara VARFÖR deras
system inte passar till Haldex bilarna, bara att de inte gör det.
Konstigt, de borde ju veta när de säljer färdiga system varför de inte passar tycker man.
Är det någon här som monterat ett sådant system på sin XC70 D5 som vet om de passar eller
inte?
Och om inte, var är det problemet ligger med Haldex?

/Danne
Användarvisningsbild
av ER
Awd med visco fanns redan 01-02 ihop med P2:karossen såväl som skogsmulle(XC) som trottoarsniffare(V70N) även om ingen D5:a utan Haldex finns.
Rent krasst så passar dessa system endast på 01-02 om man skall tro deras ord om Haldex men dom fuckar upp det ang. att det passar D5:an pga Haldex är enda awd på en D5:a.

Simons/BSR sportflow skall dock passa. Dom skriver iaf. inte samma restriktioner ang. passar Haldex eller ej.
http://sv.bsr.se/produkt/sport_flow_4002025/78
av radio1
ER skrev:Awd med visco fanns redan 01-02 ihop med P2:karossen såväl som skogsmulle(XC) som trottoarsniffare(V70N) även om ingen D5:a utan Haldex finns.
Rent krasst så passar dessa system endast på 01-02 om man skall tro deras ord om Haldex men dom fuckar upp det ang. att det passar D5:an pga Haldex är enda awd på en D5:a.

Simons/BSR sportflow skall dock passa. Dom skriver iaf. inte samma restriktioner ang. passar Haldex eller ej.
http://sv.bsr.se/produkt/sport_flow_4002025/78

Aha....ja, det är ju märkligt.
Kollade med BSR för 4år sen och då sa de att det inte passade?! ??:-/
Men det kanske är ändrat sen dess.
Hade ett "rostfritt" sportsystem från dessa till min gamla 945 T -98 och det rostade ju faktiskt efter ett par hårda vintrar
med "flingsalt" på vägen ändå :evil:
Bytte ju sen till just Ferrita och det höll ju, men rätt materialblandning är ju helt klart det som man ska eftersträva.
Finns ju flera märken som uppfyller kvalitén på "livstids garanti" givetvis, fast just Simons sportflow var skit då.
Sen vet jag inte om den extra ljuddämparen eller vad det är som ska sitta mot katalysatorn/partikelfilter som sitter
på dessa rostfria system passar under ändå.
Tänker på om det kommer ligga emot underdelen och slå emot värmeskydden.
Min är ju ett rakt enkel rör från muffen till bakaxel, sen böjer den ju ner under denna och fortsätter i en 90° böj åt vänster bakifrån sett
till bakre ljuddämparen och ut.
Alltså på bilderna på systemen ser det ju ut att kunna passa om man inte räknar med den extra ljuddämparen framtill.
En del har den lite längre bak innan böjen under bakaxeln.
Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Behöver byta drivremmen på min v90. Ant[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Ok! Men tar inte batteriet stryk av det? Men jag s[…]

Hej Tack för hjälp. uppskattas verkligen[…]

Serviceintervall Volvo v60 2013

Hej, Är det någon med tillgång t[…]