Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mara
Hej jag bytte abs krans på min v70 för någon månad sedan, efter det så har den ändå larmat på antisladd, hade inne på felsökning och den hade tappat komunikationen med huvud datorn, inget som går att åtgärda sa mekanikern, samtidigt fick jag obalans/ oljud ifrån höger fram ibland. trodde det var däcken så nu har jag nya däck men idag så blev det likadant igen med oljud/ obalans... Det blir bara ibland vid 80km, sedan kan jag köra in i en p-ficka och köra ett par hundra meter så börjar det igen sen så kan jag stänga av bilen och köra mil utan att det händer något... Det blir ett dovt vibrerande ljud och bilen skakar.
av sneseglarn
Sitter allt fast? Efterdragit hjul, och alla andra saker du eventuellt haft lös, som hjullager/nav, drivaxel osv?
Lösa hjulbultar kan ha rätt konstiga effekter. En bekant hade sin bil hos mekaniker för ett oljud v. fram. Mecken sa drivknut, beställde delen och upptäckte sedan att hjulbultarna var lösa :roll:
Har du balanserat hjulen?
av mara
Det är en volvo verkstad som skruvar med den, hjullagret är bytt. det gick sönder när dom skulle byta kransen för att allt satt så hårt så dom fick värma loss det, kan driv knuten blovit skadad så den börjar bli kass så obalansen bara kommer ibland? Däcken är nya nokia hakka green som är ballanserade. Någon prata om inre lager till växellådan. bultarna kännde jag på igår samtidigt knacka jag lite på bromsoket och efter det gick den bra men det kanske bara var slumpen eftersom det kommer å går ibland. den har gått 11000mil 07a

Den larmar för antisladd service erf när man svänger fullt till vänster ibland.
av mara
Hade med sambon i bilen idag hon tycker det skakar i röven. Handbromsen har spökat ett tag. Spaken går högt innan den tar och släpper inte riktigt när jag ska åka. Tjuter även till ibland när jag åker iväg.

Kanske är handbromsen som är boven? Som ligger emot när man kör?
av mara
är det bara bryta bort kåpan i mitten på fälgen för att man ska komma åt den? Jag är inte rädd för att skruva men jag har absolut noll koll på bilar (som kanske märks)
av valln
Ja, ta bort centrumkåpan på fälgen och dra åt skruven LITE och se om den sitter.
av mara
ska kolla det imorgon, om den är lös är det bara skruva ut den och byta eller ska man låta någon kolla så inget annat kan vara skadat?

Vissa årgångar har problem med skadade[…]

.. ska ta och rengöra någon dag fram&[…]

Den stora annons-tråden

Har aldrig tidigare hört talas om en pick-up […]

Volvo appen

Var precis i kontakt med Kundsupport via chatten[…]