Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Riven94
Hej, jag har en volvo s80 från 00 som beter sig konstigt på tomgången.det den gör är att den pendlar kraftigt på tomgången och sen efter tag bara dör men så fort du har den i drivning och kör med den så går den hur fint som helst, men så fort jag trycker ner kopplingen så finns risken att bilen bara dör och efter när den har dött så kan gasen sluta och fungera när man har startat den. den kan även bli väldigt svårstartad.

gaspjället ska vara bytt från vit till gul etikett enligt förra ägaren!

så nu tänkte jag se om någon här har haft samma problem med sin s80.

väldigt tacksam för svar!
av Arnold
Riven94 skrev:Hej, jag har en volvo s80 från 00 som beter sig konstigt på tomgången.det den gör är att den pendlar kraftigt på tomgången och sen efter tag bara dör men så fort du har den i drivning och kör med den så går den hur fint som helst, men så fort jag trycker ner kopplingen så finns risken att bilen bara dör och efter när den har dött så kan gasen sluta och fungera när man har startat den. den kan även bli väldigt svårstartad.

Kolla så att spjället verkligen har en gul etikett. Etiketten sitter på spjällets undersida.
av Riven94
Arnold skrev:
Riven94 skrev:Hej, jag har en volvo s80 från 00 som beter sig konstigt på tomgången.det den gör är att den pendlar kraftigt på tomgången och sen efter tag bara dör men så fort du har den i drivning och kör med den så går den hur fint som helst, men så fort jag trycker ner kopplingen så finns risken att bilen bara dör och efter när den har dött så kan gasen sluta och fungera när man har startat den. den kan även bli väldigt svårstartad.

Kolla så att spjället verkligen har en gul etikett. Etiketten sitter på spjällets undersida.

hej arnold, jag har tittat på om den verkligen har det och det har den.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du kontrollerat att alla luft samt vakuumslangar är hela och korrekt anslutna. Kolla även att det inte läcker vid insugspackningen.

Mvh GK
Senast redigerad av 1 gnestakalle, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av milktrucker
motor?
av Riven94
gnestakalle skrev:Har du kontrollerat att alla luft samt vakuumslangar är hela och korrekt anslutna. Killa även att det inte läcker vid insugspackningen.

Mvh GK
Nej det har jag inte gjort, men jag ska kontrollera om det är så att det är en vakuumslang som är sönder

tack för svar GK
Användarvisningsbild
av milktrucker
VIDA lär ha både det ena o andra att säga om bilen. En felsökning är att föredra.
av Riven94
milktrucker skrev:VIDA lär ha både det ena o andra att säga om bilen. En felsökning är att föredra.
Jag har felkodat bilen ett antal gånger (har en egen felkodsläsare inte biltemas) och då har jag inte fått upp något så på motorn men kan göra en ny och lägga upp här på forumet vad jag får för felkoder
av Riven94
milktrucker skrev:VIDA lär ha både det ena o andra att säga om bilen. En felsökning är att föredra.

Hej Jag gjorde en ny felkodning på bilen och fick 5 st på motorn!

510 F -signal fordonhastighet
-Intermittent

262A -adaptiv lambdareglering felaktig
- Intermittent

272A -adaptiv lambdareglering bank2 felaktig
- Intermittent

644A - Omställningsventil kamaxel, felaktig signal
- intermittent

130A -Luftläckage mellan gaspådragshus och inloppsventil
- Intermittent

det är alla felkoderna på motorn :(
Hjälpfjäder till koppling