- tis 19 aug 2014, 16:35
Behöver nya fjädrar till Volvon och vill då passapå att sänka lite. Dock utan att bakpartiet ligger lågt varken med eller utan last.
Samt inte heller kompromissa däckslitage/komfort.
Inledde med att läsa väldigt många gamla diskussioner och summerade såhär:
Efter att ha klurat lite så överväger jag att göra så som två andra har gjort.
GE 35mm fram, och volvos 25mm sportfjädrar bak - kapade ett varv. (vilket inte ändrar hur den ligger i skålen)
Detta vill jag tro ger en nivå-stabilare bakparti än GE som inte gett riktigt 100% intryck att hantera bakarna rätt.
Ihop med nya Sachs dämpare, som är leverantör åt volvo, samt sägs vara något hårdare än original.
- Nu håller dom på att skeppa ut en ny bakdämpare som ska ersätta den befintliga så väntar nyfiket på vad nyheten är med denna modellen.
Vad tror ni om denna slutsats?
Samt inte heller kompromissa däckslitage/komfort.
Inledde med att läsa väldigt många gamla diskussioner och summerade såhär:
* Sänk den 60/40 har de på min ..annars ser de ut som att den e baktungMed andra ord så ska fronten vara ca 15-20mm mer än bak för få det rakt på flesta fjädrarna.
* med 40/40 ser dom lite baktunga ut 55/40 är lite snyggare å blir inte stötigare än 40/40
* jag har kört med 45/35 från vparts.se i drygt en sommar, fungerade fint.
* Bytte till 55/40 idag, vart jävligt nöjd med sänkningen
* chassisats hos Ge motorsport som är lite mjukare så bilen blev inte så hård och stötig den Sänker 55mm Fram, 35mm bak
* GE's 55/40mm mjuka variant på S60in och är nöjd med både sänkning och komfort
* körde chassit svarta dämpare med 60/40 fjädrar vart riktigt bra..
* volvo sänksats bara 20mm sen blir det svårt att justera vinkel bak.
* Volvo Original = 25mm sänkning
* H&R (tyskt märke tror jag). De fjädrarna är lite mjukare också. Min bil är stenhård, men då har jag Volvos egna sportdämpare också.
* Med H&R fjädrar brukar bilen se "baktung" ut......= Fult!
* flera nöjda med kiles 30 30 på v70 - blir 30 mm sänkning påriktigt utan luta.
* flera säger att h&r fjädrarna kan skilja 1cm redan ur kartong. (2008)
* Kilen 30/30 = ej baktung ... GE 30/30 = baktung
* Kan säga såhär, hade sportchassi med sänkning och fjäderbensstag i min. Böt till H&R fjädrar med 35mm sänkning och fick KLART bättre vägegenskaper
* Köpte själv EIBACH 25mm från OCL/Brorsson. Men har inte monterat det än. Skulle ge liknande egenskaper som org. men betydligt mjukare fjädrar är ex H&R
Efter att ha klurat lite så överväger jag att göra så som två andra har gjort.
GE 35mm fram, och volvos 25mm sportfjädrar bak - kapade ett varv. (vilket inte ändrar hur den ligger i skålen)
Detta vill jag tro ger en nivå-stabilare bakparti än GE som inte gett riktigt 100% intryck att hantera bakarna rätt.
Ihop med nya Sachs dämpare, som är leverantör åt volvo, samt sägs vara något hårdare än original.
- Nu håller dom på att skeppa ut en ny bakdämpare som ska ersätta den befintliga så väntar nyfiket på vad nyheten är med denna modellen.
Vad tror ni om denna slutsats?
V70N 2006 D5 Automat
- By Billins