Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nybbo
Hej har stött på ett litet oljelegage på min 70 t-5 06 det droppar lite olja från oljefiltret den är nysservad med nytt oljefilter olja och luftfilter jag tror personligen att den som servade bilen har glömt att smörja in oljefiltret med lite olja på gummipackningen hade samma problem med min gamla 855 turbo 94 som jag också glömde smörja in packningen på när jag bytte olja en gång då läkte den i c:a 300 mil innnan den slutade läka eller är det någon som har någon annan teori på detta legage?
av oel
Min gissning är att packningen inte suttit exakt som den ska på filterkoppen och sedan kommit lite i kläm när koppen skruvats i. Skruva bort, korrigera (byt eventuellt ut packningen) och skruva tillbaka. Om ditt filter sitter likadant som på min 140hk så förlorar du ingen olja när filtret skruvas bort (utöver den olja som ryms i filtret, går att hälla tillbaka igen).

Läcka ska den inte göra - be den som servade bilen att lägga en kvart på att göra om.
av nybbo
Hej har bytt oljefilter och packningen som sitter runt filterkoppen som man skruvar på men det droppar lite ändå kanske har satt packningen fel ändå ska pröva att byta oljefilter,packningen och filterkoppen och se om det blir tätt då eller har ni någon annan gissning?
av nybbo
Hej på er fick äntligen stopp på det lilla oljedroppet från oljefiltret på min v70 t-5 06 det var nämligen satt dubbla packningar på filterkoppen var lite svårt att se en packning som vanligt i "skåran" på filterkoppen som den ska sitta och en längst ner jag bytte helt enkelt ut med nytt oljefilter,filterkoppen förstod inte riktigt konstrutionen på detta med insattsfilter och filterkoppen men nu vet jag hur detta ska sitta :D
Stefans 968

Vart bromsbyte i bak idag. IMG_1324.jpeg IMG_1[…]

Jag har en likadan och min uppfattning är ned[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Ok då ska jag testa ditt tips nästa g&a[…]

Det framgär inte om det är en bensin ell[…]