Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hei. Og beklager dersom denne tråden er gammel. Dette er første gangen jeg besøker et Forum. Når jeg låser bilen med fjernkontrollen låser ikke høyre framdør før det har gått et minutt eller så, mens de andre dørene låses med en gang. Låseknappen på høyre framdør blir også stående i øvre stilling selv etter at døren er stengt. Har noen forslag til hva feilen kan være? Hilsen Thor-Erik.
Fel på låskistan i höger framdörr. Det sitter två hjälpkontakter inne i låskistan. Krånglar dessa låser inte bilen normalt. Har själv haft detta fel på förardörren som jag reparerat. Har nu fått samma fel på passagerardörren fast bara då och då.

Låsning sker i två steg:
1. Först spärras yttre dörrhandtag
2. Efter ca en minut sker fullståndig låsning(DEAD-LOCK), dvs total blockering av låsmekanism. Innebår att både inre och yttre handtag är blockerade. Låsknappens läge spelar ingen roll, låst är det.
Hasse53 skrev:Fel på låskistan i höger framdörr. Det sitter två hjälpkontakter inne i låskistan. Krånglar dessa låser inte bilen normalt. Har själv haft detta fel på förardörren som jag reparerat. Har nu fått samma fel på passagerardörren fast bara då och då.

Låsning sker i två steg:
1. Först spärras yttre dörrhandtag
2. Efter ca en minut sker fullståndig låsning(DEAD-LOCK), dvs total blockering av låsmekanism. Innebår att både inre och yttre handtag är blockerade. Låsknappens läge spelar ingen roll, låst är det.

Inte säkert..
Kan vara fel på DDM. Den styr ju PDM:en Har hänt förr. Råkat ut för det själv.
Jag tog isär vänster låskista och gjorde rent hjälpkontakterna. Otroligt pilligt jobb. Sen mätte jag med ohmmätare att det var ok. Ena kontakten indikerar om dörren är stängd, den andra att låsknappen är nere. Nästa gång jag får problem köper jag nog en ny låskista istället. Den kostar ca 1500 SEK.
Naturligtvis kan det istället vara fel på DDM(driver door module) eller PDM(passenger door module), men om höger sidospegel, höger fönster och DEAD-LOCK fungerar, så är det mer sannolikt att det är fel på låskistan.
av totikk
Hei alle,

I dag kjørte jeg en tur på en time uten at det blåste ordentlig varmt inn i kupeen og temperaturmåleren beveget seg kun litt oppover. Jeg har ingen alarmer som indikerer feil. Ute var det 10 minusgrader. Og jeg som trodde Volvo er vinterbilen. Sukk...

Bør jeg skifte termostaten?

Thor-Erik
Användarvisningsbild
av volvos60turbo
totikk skrev:Hei alle,

I dag kjørte jeg en tur på en time uten at det blåste ordentlig varmt inn i kupeen og temperaturmåleren beveget seg kun litt oppover. Jeg har ingen alarmer som indikerer feil. Ute var det 10 minusgrader. Og jeg som trodde Volvo er vinterbilen. Sukk...

Bør jeg skifte termostaten?

Thor-Erik
Dette høres merkelig ut,.. :roll: Jeg har en 2002 mod selv og aldrig hatt problem med varmapparatet,aldrig skiftet termostat heller,vet ikke om det er nødvendig.Men i ditt tilfelle kanskje?? "Tempmåler skal ligge akkurat midtveis ved varm motor" :lol: Kan jo være en feil i systemet.Hva med viftene hører du det blåser ekstra på full "guffe" ?? :-)-) Når jeg har viftene på fullt høres det bra!! Mitt varmeapparat er effektivt bare etter noen min,uansett kulde ute,og det skal det være på Volvo bilene ,..lykke til :mrgreen:

Nu har jag kört 100 mil, inklusive en 60 mils[…]

Hej! Instrument (inte ovanligt jag vet) är d&[…]

Carplay Trådlös adapter

@Dejan195 , Ska absolut kolla in ditt försla[…]

Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&oum[…]