Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Andreas2012
Hejsan hej,

Jag slipade toppen och bytte topplockspackningen för ganska prick ett år sen.
För 3-4 månader sen började bilen `dra`kylarvätska, typ en halv dl/vecka.
Och för en månad sen började den bluddra vid start och dra ca 05/l varannan dag, och nu sista veckan drar den en 4-5dl/dag.

Ingenting under bilen men den bluddrar vid start och varnar ibland för låg kylvätska.

Klassisk topplockspackning säger verkstan, men dom gjorde ju detta för ett år sen, och det var inte precis billigt eller gratis, och nu måste det göras igen.....kul.

Hur ofta måste man byta topplockspackningen innan det blir bra?
av rid54
Man byter inte innan man är säker på att det är den som är felet.... Finns olja i vattnet eller tvärtom? Majonnäsliknande klägg i oljepåfyllningslocket eller på oljestickan? Dålig komp i någon cylinder? Avgaser i kylvätskan? Ryker motorn mycket vitt?

Kolla om det är läckage inåt från värmepaketet. Provtryck kylsystemet.
Användarvisningsbild
av Andreas2012
Oljan är fin-fin, allt funkar normalt förutom att kylvätskan försvinner som genom magi, och att det luktar avgaser i expansionskärltet.....har lämnat in bilen nu och håller tummarna att det inte ska bli skitdyrt.

Fick en Fiat Panda 1.2 som lånerbil....fan....jösses vilken ful bil. Jag sitter med keps och solglasögon så ingen ska känna igen mig....
av megadeath
Andreas2012, hur gick det?
min kylvätska försvinner också, men lättar jag på expansionskärlslocket(långt ord) så försvinner ingen vätska, alltså lågt tryck under körning.
finns ju risk att motorn blir för varm under körning då vätskan ej är trycksatt.
av rid54
Tryck i kylsystemet byggs upp när det värms upp. I första skedet handlar det om att kylvätskan utvidgas när den värms upp. Det trycket är inte stort till sin "volym" och har inte avgörande betydelse i ett system som har ett expansionskärl. Nästa faktor är om det finns gaser i kylsystemet, i form av luftbubblor eller upplösta gaser (avgaser/koldioxid, exempelvis). Dessa kommer att skapa ett extra tryck när vätskan blir varmare. Till slut skapas tryck av vattnet (minst 50% av vätskan) när temperaturen överstiger 100°C. Ett helt öppet system (locket felaktigt eller öppnat) blir inte varmare än 100°C, för där kokar vattnet. Ett slutet system med visst övertryck kan bli varmare (kanske upp mot 120°C) om trycket tillåts stiga tillräckligt (ett väl fungerande slutet kylsystem).

Om vätska försvinner ur ett kylsystem som inte bygger upp tryck tyder det på att det finns en läcka någonstans där vätska kan försvinna. Det är ingen fara för motorn så länge det finns tillräcklgt med vätska i systemet, eftersom temperaturen ju inte blir för hög, på en gång. Om man tillåter systemet att tappa för mycket vätska kan det däremot bli problem, eftersom motorn då riskerar överhetta.

Det finns en procedur som kallas provtryckning, som normala verkstäder bör kunna utföra. Där avslöjas ofta läckor som man inte alltid själv kan hitta på ett enkelt sätt.
Stefans 968

En bra plåt det där :-D Ja, passa[…]

@OlofEmanuel , Får du inge svar kan du se v[…]

@EbbevonVolvo , Ja, äntligen reglisten ;-) […]

Kablar till tändspol

Hei! Ursäkta min Svenska, den är kanske […]