Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tottish85
Är det någon som har kopplat in en summer på p-ljuset?
Har på äldre bilar kopplat mellan p-ljus och tändström så den plusjordar när tändningen är avslagen.
Funkar detta tillvägagångssätt även när det sitter styrboxar till höger och vänster i hela bilen? :)

Tacksam för svar :)
av kievY
Hej, lyfter en gammal tråd då jag har samma fundering. Lyckades du koppla summern och hur gjorde du?
Jag funderar att göra det på p-ljus och innerbelysning så plingar det när dörren öppnas. Men vet inte om det fungerar så?
av MickeM
Meningen med sådan summer var aktuellt när man kunde glömma att stänga av halvljuset.
På dessa måste man aktivt välja parkeringsljus när man lämnar bilen, och att då "påminnas" 1-2 sek senare är ju poänglöst.

Antagligen handlar detta om folk som skall använda dimljusen på dagen av nån aledning.
Men det enklaste då, måste vara att ändra konfigurationen på ljusvredet så allt ljus är av i läge 0. (Som USA mfl)
Då kan man aktivera spoilerljusen. (Som också slocknar automatiskt.)
av kievY
Precis, handlar om att inte glömma stänga av p-ljuset när man stänger av bilen. Kör med p-ljus + dimljus och vore bra med en summer. Vet att andra märken har summer för att inte glömma lyset på och tänkte om det går att montera en sådan summer på p-ljus och innerbelysning som tänds när dörren öppnas.
av MickeM
Mja, att in på en kabel från en microbrytare i dörrlåset kanske inte är så bara.
Can-nätet är inblandat i innerbelysningen.
DIM ger text i färddatorn, CCM's ljussensor styr behovet, och UEM tänder ljuset.

Om man då kopplar på en summer som skall få minus från brytarna, kanske den läcker igenom ström in i den signalkabeln (när dörren är stängda och ingen jord finns).
Då kan CAN nätet få spel.
Kanske....
Kanske inte.....

Jag hade kollat på att få USA konfiguration på ljusvredet istället.
Det kan säkert ändras med VIDA-Dice.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Lättast att kopla vid El-sentralen (REM) bak i bilen:

56 hämtas från grön-vit kabel till vänster bakljus.

30 hämtas från säkring F19 eller F8 på REM (mät/testa att spänningen där följer tändningsnyckeln)

EDIT: GRÅ-hvit, inte grön-vit!
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
av kievY
Hm ok, REM den i bagaget antar jag. Så det ska vara ström på säkring F19 eller F8 om nyckeln är vriden i läge I. Enligt instruktionsboken så är F2 i REM för bakljus och F8 för tändningslås i säkringarna vid ratten. Får undersöka och kolla.
En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]