Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av petter2013
Hej!

Vi kör idag en Volvo 850 som börjar bli riktigt gammal och vi vill därför komplettera med en nyare, stor bil. Vi har tittat på mängder av märken och modeller och funderar nu på Volvo S80 eller BMW 5-kombi (typ 523i), begagnad för runt 150 000 kr och runt tio-tolv tusen mil, årsmodeller 2010 (Volvo) eller troligen 2009 (BMW).

Vi undrar lite över hur driftsäkra dessa bilar är (så länge man sköter servicen). Vi har nämligen hört att vi bör undvika BMW-konkurrenten Audi pga återkommande problem med kvalitet och vi vill kunna känna oss relativt trygga med vårt köp och hoppas ha bilen hela dess livslängd eller åtminstone tio tusen mil.

Vi har förstås surfat på detta forum och på Audis forum men just hur de är i förhållande till varandra i fråga om driftsäkerhet vet vi ej.

Tack för synpunkter!

Petter :)
av dalldall
kvaliten på många nyare bilar har blivit sämre tyvärr, även bmw. skulle jag köpt så ny bil hade jag satsat på en bil som e relativt billig o reparera.
av petter2013
dalldall skrev:kvaliten på många nyare bilar har blivit sämre tyvärr, även bmw. skulle jag köpt så ny bil hade jag satsat på en bil som e relativt billig o reparera.
Tack! Men är det generellt billigare att reparera en S80 än en BMW? (Det är min gissning i alla fall med tanke på alla svenska bilar i Sverige.)
av Arne
Tyvärr så har BMW fortfarande kvar sina elektronik problem som ställer till det, helst vintertid. Volvon har inte dessa problem i samma omfattning.
av petter2013
Tack! Det var det jag misstänkte. Vi provkörde en BMW 523i och en S80 med 1-6-dieselmotorn idag och det är klart att det är personligt vad man föredrar men vi (som kört 850 i tio år) föredrog utan tvekan Volvon. BMW:n tyckte vi kändes lite "överlastad" och faktiskt lite billig interiört. Den drog också mer soppa och var dyrare i försäkring. Volvon kändes mycket rejälare och vi fick känslan av att den kommer att hålla ihop bättre.

...så nu gäller det bara att hitta precis rätt S80 för oss (gärna svag dieselmotor som därmed inte drar så mycket och helst minst Momentum eftersom den inredningen är så snygg). Kul att köra svenskt också! (Några plus för BMW:n dock i rättvisans namn - tystare och dessutom kombi, samt väldigt sköna stolar.)

Petter :)
Användarvisningsbild
av Perc
Jag försöker inte få dig att välja BMWn här, men du verkar inte riktigt ha tänkt igenom det här. BMW 5-serien av den generation du tittar på gick att köpa med många olika motorvarianter och utrustningslistan var lång. Det låter som du helt enkelt har tittat på en bil som inte passar dig.

För det första, varför har du snöat in på just 523i-modellen eftersom du tydligen inte är främmande för att även titta på S80 1.6D och dessutom uttryckligen säger att du vill ha en snål diesel? BMWn fanns med mängder och massor av motoralternativ, både bensin och diesel.

Inte konstigt att bmwn "drar mer soppa" som du skriver när du jämför en 2.5-liters bensinsexa mot Volvons 1.6-liters dieselfyra. Titta på en 520d istället, där får du bränsleförbrukning som säkert är jämförbar med Volvon. Den har dessutom 177hk i den årsmodell du tittar på (jämförbart med 523i) medan S80 1.6D har 115.

För det andra, om den BMW du provkörde kändes "billig interiört" så ska du titta på några till, för på normalt tyskt maner var standardutrustningen ganska mager medan tillvalslistan var desto längre med olika färgval, klädselmaterial, panelinlägg, sport- eller komfortstolar, ljudanläggningar osv osv. En riktigt snikutrustad femserie är säkert tristare än en normal S80, men ett riktigt välutrustat exemplar ligger på en helt annan planet. Det kostar ju därefter, men det är sällan något som drabbar begagnatköparen.
petter2013 skrev:(Några plus för BMW:n dock i rättvisans namn - tystare och dessutom kombi, samt väldigt sköna stolar.)
Ja, du kan ju få S80 som kombi också om det är kombi du vill ha men då heter den V70. ;) Även den finns med 1.6D 115hk om du absolut vill ha en sån.
Användarvisningsbild
av Perc
svergie2 skrev:
Perc skrev:Vad sägs om denna? Smaken är ju som baken men jag tycker inte den är trist interiört iallafall.
http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_520 ... ?ca=11&w=1

Och nej, jag är ingen BMW-fan. Jag föredrar att observera dessa fina bilar på avstånd för dom är inte billiga i drift.
Wtf

Hur kan den bilen kosta 160.000?? 0_o
Jag vet inte, jag tog bara första bästa på blocket. Vet inte vad bilar ska kosta i Sverige. Ville bara poängtera att om en bmw 5-serie uppfattas som "trist inuti" så har man hittat en snikbil. ;)
Stefans 968

Ville byta bultarna till bromsoksadaptern och det […]

Volvo car UX

hmmm :bored: Nu blev jag förvånad,[…]

Tack för snabbt svar! Gummibussningen vid &ou[…]

I jul–februari har det i Finland föreko[…]