Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#879460
Hej.
Behöver hjälp! Svårt att beskriva detta problem. men automatlådan beter sig lite knepigt på min v70 turbo årsmodell 01 22300 Mil.
Den växlar för tidigt. Detta inträffar oftast i hastigheterna 40, 60 och 80. Rpm ca 1500 +-300 och oftare i motlut.
Det som händer är att lådan växlar upp (det märks att det går tungt för motorn ca 12-300 rpm) efter 1-2 sekunder växlar den ner igen och upp igen efter 1-2 sek. såhär kan den göra 4,5 gånger. sedan så upptäckte jag nått märkligt idag, när man slår i farthållaren så försvinner problemet. den växlar då så att motorn håller 1800 rpm och den gör det utan problem. provade det flera gånger och då växlar den så att det känns bra, går mjukt och fint.
Saker som gjorts, oljan ska vara bytt i lådan av tidigare ägare (vet ej om den blev sköljd då) Det här har jag tänkt göra, men nu när felet försvann med farthållaren så borde felet sitta nån annanstans än i lådan tänker jag.
Adaptionen är nollställt en gång på volvo nyligen=ingen skillnad, samtidigt kollades så att den senaste programvaran låg i för motor och växellåda.
Så vart ska jag börja? någon som varit med om detta?
#879472
gaspedallägesgivaren styr växellådan.....
#879509
ja, det följer med Vida. Men det är inget som en dödlig människa kan läsa ut.....
Är van vid ritningsläsning sedan elprogrammet på gymnasiet, men detta är obegripligt.
#879553
milktrucker skrev:ja, det följer med Vida. Men det är inget som en dödlig människa kan läsa ut.....
Är van vid ritningsläsning sedan elprogrammet på gymnasiet, men detta är obegripligt.

Ok, inget att ge sig på då.
Vet du hur man kollar upp gaspedalslägesgivaren?
Skulle gissa på att den ger olika motstånd vid olika lägen, är det bara att leta reda på kabeln. koppla ur den och mäta så den är följsam hela vägen?
#879776
det behöver inte vara den givaren, bara en tanke som dök upp....
Om den givaren krånglar skulle det antagligen även påverka motorvarvtal och momentkurvan, men du kanske inte känner av det iom att du har automatlåda.....
Felsök med vida först, brukar kosta 150 kr för en 5min koll.
#879900
milktrucker skrev:det behöver inte vara den givaren, bara en tanke som dök upp....
Om den givaren krånglar skulle det antagligen även påverka motorvarvtal och momentkurvan, men du kanske inte känner av det iom att du har automatlåda.....
Felsök med vida först, brukar kosta 150 kr för en 5min koll.
Har felsökt på volvo när jag köpte den, har tyvärr slarvat bort de papperen. men det var nån motorkod som visade fel. jag frågade vad det var, men det kunde de ej svara på. var nått 0049 har jag för mig.
Ska kolla om jag kan hitta papperen med felkoden igen.
#880073
Har nu varit till en som har samma felkodsläsare som på volvo (var det vida den hett)
Felkoden jag har är iaf DDM-0049 styrenhet internt fel.
Han nollade adaptionen igen och då blir det bra. har bara åkt ca 3 mil, men inga symtom.
Gaspedalsgivaren var det inga fel på.
Någon som vet nått om den här DDM-0049?

IMG_4632.jpeg Om jag står på vä[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]