Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mengebeker
Jag har en v70-02 med manuella stolar. Köpte en elstol häromdan till förarsidan och naturligtvis fanns det inga fördragna kontakter i bilen. Har försökt att leta trådar här men eftersom jag är helt ny här så har jag inte lyckats med att hitta rätt tråd för att få hjälp. Så mycket har jag förstått att jag inte får ha en för ny stol för kontakternas skull. Jag fick med en modul där 2 st kontakter bak går till stolen( motorer osv). I framkant så finns det 3 st varav den högra går till knapparna. Så långt allt väl. I mitten sitter en med 2 st breda flatstift och till vänster en med 4 mindre stift. Dessa 2 har jag inget fördraget till. Vad ska in där ?
Användarvisningsbild
av milktrucker
saker är aldrig så enkelt som det kan verka när det gäller volvo...
elstolen är elektroniskt övervakad, hur man nu ö.h.t kan behöva övervaka det ???, och jag har fått en felkod på PSM, power seat module, på min XC70.
Bilen måste antagligen få mjukvara om att den är försedd med elektrisk justerbar stol för att det ska fungera.
av Mengebeker
Ja när jag tittat runt en del här på forumet så dyker ordet mjukvara upp ganska ofta i olika sammanhang. Trist att det har gått så långt. Verkar som det blir till att sälja stolen.
av Rumpnisse
milktrucker skrev:elstolen är elektroniskt övervakad, hur man nu ö.h.t kan behöva övervaka det ???, och jag har fått en felkod på PSM, power seat module, på min XC70.Bilen måste antagligen få mjukvara om att den är försedd med elektrisk justerbar stol för att det ska fungera.
Min byggdes med elstol på förarsidan.
Men tidigare ägare har bytt till manuell.

Jag får inga felmeddelanden.
* Har dom avaktiverat någon mjukvara då?
* Om jag monterar en elstol igen, kommer det komma felmeddelanden, och är det bara att låta volvoverkstaden aktivera detta?

* Jag borde ju ha kabel framdragen till förarsätet eftersom jag haft elstol innan. Men är det mest troligt att det ändå saknas på förarsidan?
av DandanRacing
På jobbet fick vi i uppdrag av lokala volvo återförsäljaren att dra fram sladdar till en elstol då de hade missat att kunden sagt till om el och de var tydligen tvugna att byta hela främre kabelpiskan för o lösa det= kostnad på ca45000:- enligt säljaren som ringde. :lol: (R)
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw