Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andis
Hej.

Tänkte höra om någon vet en verkstad i Stockholm som kan pressa i nya såna här bussningar i lös bärarm?
Eller om någon gjort det själv och har en bra beskrivning på hur man gör.

Detta är till N serie Volvos.

Säkert fler än jag som kommer behöva den här guiden :D

Lite extra svar varför.
ifall någon undrar varför bärarmarna är nästan nya men var inte original och så bra fungera det ena har gått helt paj orkar inte krångla med luddiga garantier som säkert inte gäller, nu vill jag press i Volvo original bussningar. Samt vill helst slippa köpa hela armarna nya igen. Därav hitta någon som kan pressa eller bra beskrivning på hur man gör utan hydraulisk press.

Med vänlig hälsning
Andis
Bilagor
Volvo N serien bärarm fram 2.jpg
Volvo N serien bärarm fram 2.jpg (26.34 KiB) Visad 1632 gånger
av Jonas_latt
Jag byte den bussningen underfrån utan att skruva ner bärarmen..
Först borrade jag sönder den gamla bussningen.
Sen sågade jag sönder "ramen" till bussningen och knackade bort den. (lite klurigt men går)
Den nya fick jag slå i. Samma där kan inte säga att det va smidigt men det fick.
Skulle man haft loss bärarmen så skulle allt va smidigare.
av Andis
Hej Jonas_latt tackar för ditt svar.

Trodde det skulle vara näst intill omöjligt att slå i den men efter läst ditt meddelande ska jag våga prova.
Ska nog testa knepet med frysen över natten på delen som ska i så kanske det går lite enklare förhoppningsviss att få i den :D

Får återkomma med hur det gick.
Med vänlig hälsning
Andis
av Jonas_latt
Se till så att du har hålen där bultarna ska sitta rakt. Så du inte knackar in och sedan ser att bulthålen inte stämmer.
För när den är i tryckt så går inget flyta.
av Droopy
det är ju alu, värm med mappgas, alu expanderar lätt som en plätt, har värmt lagerhållare i alu ibland så pass mycket att det bara är att släppa ner lagret, när det sedan svalnat sitter lagret där som gjutet. Fast man får dok vara snabb då det krymper snabbt igen så det kanske inet är att rekomendera på en bärarm där du ska hålla på att slå en stund.
av Andis
Droopy tankar för ditt tips funderade på att värma på den med gasol brännaren.
Vad är mappgas för något?

Med vänlig hälsning,
Andis
av Andis
Jonas_latt skrev:Se till så att du har hålen där bultarna ska sitta rakt. Så du inte knackar in och sedan ser att bulthålen inte stämmer.
För när den är i tryckt så går inget flyta.
Hej Jonas_latt.
Det du nämner här är en av dom sakerna som gjort att jag dragit mig lite för detta bytet själv. Tänkte ta exakta mått på hur långt in man ska trycka bussningen med sjutmått samt försöka få det exakt rakt enligt tidigare montering.

Då jag märkte när jag byte dessa bärarmar att det är inte mycket diff vid montering utan måste sitta exakt för att få ditt bärarmen.

Med vänlig hälsning,
Andis

Svärdottern har min gamla bil, en V50 T5-08, […]

Strålkastarspolare och polvändning

Bifogar ett schema för högtrycksspolning[…]

Volvo xc70 2011

Dock är batteriet nytt sen 4 veckor tillbaka […]

Carplay Trådlös adapter

Har precis själv beställt en Carlinkit m[…]